adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد ویژگی ها و روش آزمون فروسپس های دندانپزشکی ( قسمت اول ) ISIRI 4661

استاندارد ویژگی ها و روش آزمون فروسپس های دندانپزشکی ( قسمت اول ) ISIRI 4661
۲۶ مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۵۶۷

پیشگفتار

استاندارد ویژگی ها و روش آزمون داویه های دندانپزشکی ( قسمت اول ) که به وسیله کمیسیون فنی مهندسی پزشکی تهیه و تدوین شده و در بیست و ششمین کمیته ملی استاندارد صنایع مهندسی پزشکی مورخ 1377 / 5 / 12 مورد تائید قرار گرفته و اینک به استناد ماده یک قانون مواد الحاقی به قانون تأسيس مؤسسه استاندارد و تحقیقاتی صنعتی ایران مصوب آذر ماه 1349 به عنوان استاندارد رسمی ایران منتشر میگردد .
برای حفظ همگامی و هماهنگی با پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع و علوم , استانداردهای ایران در مواقع لزوم مورد تجدید نظر قرار خواهد گرفت و هر گونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل استاندارد برسد در هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه واقع خواهد شد . بنابراین برای مراجعه به استانداردهای ایران باید همواره از آخرین چاپ و تجدید نظر آنها استفاده نمود. | در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه حتيالمقدور بین این استاندارد و استاندارد کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود.

لذا با بررسی امکانات و مهارتهای موجود و اجرای آزمایشهای لازم این استاندارد با استفاده از منبع زیر تهیه گردیده است :

1991 1-ISO 9173 -1 Dental extrtaction forceps Part1: Screw and Pin Joint types

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد تعيين ابعاد و ویژگی ها و روش های آزمون داویه های دندانپزشکی (فورسپس) با مفصل پیچی و پینی میباشد. این استاندارد در مورد داویه های دندانپزشکی با مفصل پیچی و پینی کاربرد دارد .

مواد متشكله

2- 1- مواد اجزاء پینها و پیچها ( به بند 2 - 2 مراجعه شود ) اجزاء تشکیل دهنده داويهها باید از جنس فولاد زنگ نزن درجه B یا C بر طبق استاندارد ملی ایران شماره 2 $ باشد .

2- 2- پینها و پیچها پینها و پیچها باید از فولاد زنگ نزن انتخاب شده و بر طبق نظر سازنده از درجه های بیان شده در استاندارد ملی ایران شماره $ ساخته شده باشد .

خواص فیزیکی

3- 1- عملیات حرارتی و سختی
3- 1- 1- به استثنا پین ها و پیچ ها اجزاء تشكيل داويه ها باید تحت عملیات حرارتی قرار گیرند که وقتی بر طبق استاندارد ملی ایران شماره 793 مورد آزمون درجه سختی آن در مقیاس راکول C به 42 تا 50 برسد.

1 - 3 - 2- اختلاف سختی سطوح آجدار مقابل هم در قسمت کاربردی داویه در مقیاس راکول C نباید بیش از 3 درجه باشد .

3- 2 - استحکام مکانیکی هیچ قسمت از داويهها یا اجزاء وابسته به آن وقتی بر طبق بند 6 - 1 مورد آزمون قرار میگیرد نباید شکسته یا علائم ترک خوردگی در آن پیدا شود و یا فاصله b3 بیش از 0/2 میلی متر به صورت دائم تغيير شكل دهد .

3- 3- مقاومت در برابر خوردگی به وسيله آب جوش , اتوکلاو و گرمای خشک

3- 3- 1- وقتی که بر اساس روش مندرج در بند 6 - 3 مورد آزمون قرار میگیرد نباید هیچ نوع تغییر در سختی یا استحکام مکانیکی اجزاء به وجود آید و یا فاصله b3 بیش از 0/2 میلی متر به صورت دائم تغيير شكل دهد .

3- 3- 2 - وقتی که بر اساس روش مندرج در بندهای 6-2 و 6 - 3 مورد آزمون قرار میگیرد نباید علائمی از خوردگی بر روی داويهها مشهود باشد . ( بدین معنی که به صورت موضعی و یا گسترده نباید علائم زنگ زدگی بر روی سطوح مشاهده شود و یا حفرهای پدید آمده باشد ). یادآوری : ( تغییر رنگ در نتيجه اثر گذاردن آب به عنوان خوردگی نباید تلقی شود ).

3- 4- مقررات برای مفصل :

3- 4 - 1 - مفصل داويهها نباید به گونهای باشد که وقتی ابزار در یک دست نگه داشته شده و با انگشت اشاره دست باز و بسته میشود این عمل به نرمی و بدون هیچ گونه حرکات جانبی انجام پذیرد . 3- 4- 2 - وقتی که بر اساس روش مندرج در بند 6 - 4 مورد آزمون قرار میگیرد گشتاور نیروی باز و بسته کردن باید بین 0/2 نیوتنمتر و 0/68 نیوتنمتر باشد .

3 - 4 - 3 - وقتی انتهای هر دسته بین انگشت اشاره و شصت هر دست قرار گیرد نباید هیچ گونه حرکات جانبی اضافی در هر حالتی بین کاملا باز و کاملا بسته وجود داشته باشد.

3- 5- پرداخت 3- 5- 1 - كليات داويهها وقتی که با چشم غیر مسلح مورد بازرسی قرار میگیرند باید تمام سطوح آن عاری از خلل و فرج , ترک خوردگی , علائم سایش , پوسته رسوبی و مواد خارجی ( آخال ) و نیز باید عاریه انيجه گیتار بههيواتین بینی عملکرد واشنيد.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.