adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد سیستم های لوله کشی گاز طبی - قسمت دوم: سیستم های تخلیه و دفع کننده گاز بیهوشی ISIRI 11636-2

استاندارد سیستم های لوله کشی گاز طبی - قسمت دوم: سیستم های تخلیه و دفع کننده گاز بیهوشی ISIRI 11636-2
۲۷ مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۱۷۳۸

پیش گفتار

استاندارد « سیستم های لوله کشی گاز طبی - قسمت دوم: سیستم های تخلیه و دفع کننده گاز بیهوشی» که پیش نویس آن در کمیسیون های مربوط توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و تدوین شده و در دویست و هشتمین اجلاس کمیته ملی استاندارد مهندسی پزشکی مورخ 1387/ 11 / 21 مورد تصویب قرار گرفته است اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود. برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع، علوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هر پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استانداردها ارائه شود، هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین، باید همواره از آخرین تجدیدنظر استانداردهای ملی استفاده کرد.

منبع و ماخذی که برای تهیه این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

1 - ISO 7396-2:2007 Medical gas pipeline systems - Part 2: Anaesthetic gas scavenging disposal systems.

مقدمه

سیستم تخلیه گاز بیهوشی (AGSS) به منظور کاهش گازها و بخارات بیهوشی عرضه شده، مورد استفاده قرار می گیرد. سیستم تخلیه گاز بیهوشی شامل سه قسمت اصلی زیر است:

- یک سیستم انتقال، - یک سیستم گیرنده، - یک سیستم دفع کننده.
شمائی از یک سیستم نوعی تخلیه گاز بیهوشی، در شکل 1 نشان داده شده است. الزامات سیستم گیرنده و سیستم انتقال در استاندارد 3-8835 ISO. تعیین شده است. اتصالات ویژه - نوعی برای واحد های پایانه در استاندارد 2-9170 ISO. مشخص شده اند. در این قسمت از استانداردهای سیستم لوله کشی گاز طبی، ویژگی ها و روش های آزمونی به منظور اطمینان از سازگاری بین اجزاء و سیستم، ارائه شده اند. این استاندارد، الزامات لوله کشی سیستم تخلیه گاز بیهوشی، برای گازها و بخارات بیهوشی را مشخص می کند. این استاندارد به منظور استفاده افرادی که در طراحی، نصب و بازرسی دخل اند و نیز برای افرادی که در مراکز درمانی با آن کار می کنند، در نظر گرفته شده است. توصیه می شود افرادی که در طراحی، تولید و آزمون تجهیزات مورد نظر برای اتصال به سیستم های لوله کشی فعالیت دارند از محتوای این استاندارد آگاه باشند.

از اجزاء ویژه ای در واحدهای پایانه دفع کننده و نیز در اتصالاتی که برای استفاده کاربر در نظر گرفته شده اند، استفاده می شود. علاوه بر آن، سیستم آزمون شده و برای کار کرد آن در جریان های ایمن و عدم نشتی، گواهینامه صادر می شود. همچنین ارجاع دادن به نشریاتی که مرتبط با ایمنی بیمار است، در این استاندارد در نظر گرفته شده است. اهداف این استاندارد اطمینان از موارد زیر است:| الف- اجتناب از اتصالات متقاطع بین سیستم های لوله کشی مختلف، ب- پیوسته بودن عملکرد سیستم پ- استفاده از مواد مناسب، | ت- تمیزی اجزاء،

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات مربوط به طراحی، نصب، وظیفه، عملکرد، مستند سازی، آزمون و راه اندازی سیستم تخلیه دفع کننده گاز بیهوشی است تا علاوه بر تضمین حفظ ایمنی بیمار، تماس کاربران و افراد دیگر با گازها و بخارات بیهوشی را به حداقل برساند. این استاندارد همچنین شامل الزامات مربوط به وسایل و تجهیزات، وسایل محرکه ، سیستم لوله کشی، عملکرد، عدم تعویض پذیری، تبادل میان اجزا کلیدی و اجتناب از اتصال متقاطع بین سیستم تخلیه دفع کننده گاز بیهوشی و سیستمهای لوله کشی گاز طبی و خلاء، می باشد.

یادآوری - در این استاندارد، اصطلاح «لوله کشی فقط به لوله کشی اطلاق می شود که بخشی از سیستم اختصاص داده به منظور تخلیه دفع کننده گاز بیهوشی ('AGSS)، می باشد. این استاندارد برای سیستم های دفع کننده ای که از طریق واحدهای پایانه AGSS ، مطابق با 9170 - 2 ISO و سیستم های گیرنده AGSS مطابق با استاندارد 3-8835 ISO متصل می شوند، کاربرد دارد. این استاندارد در موارد زیر کاربرد دارد:

- توسعه سیستم های فعلی دفع کننده AGSS - اصلاح /تغییر سیستم های فعلی دفع کننده AGSS، - تغییر یا جایگزینی وسایل برقی.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.