adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد رگولاتورهای فشار به منظور استفاده با گازهای طبی - قسمت ۳: رگولاتور فشار یکپارچه با شیر سیلندر INSO 11715-3

استاندارد رگولاتورهای فشار به منظور استفاده با گازهای طبی - قسمت ۳: رگولاتور فشار یکپارچه با شیر سیلندر INSO 11715-3
۲۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۶۸۵

پیش گفتار

استاندارد «رگولاتورهای فشار به منظور استفاده با گازهای طبی - قسمت 3: رگولاتور فشار یکپارچه با شیر سیلندر» که پیش نویس آن در کمیسیون های مربوط توسط مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و تدوین شده و در سیصد و بیست و ششمین اجلاس کمیته ملی استاندارد مهندسی پزشکی مورخ 1391 / 11 / 23 مورد تصویب قرار گرفته است، اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود. برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع، علوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هر پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استانداردها ارائه شود، هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین، باید همواره از آخرین تجدیدنظر استانداردهای ملی استفاده کرد.

منبع و ماخذی که برای تهیه این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

ISO 10524-3:2005 Pressure regulators for use with medical gases - Part 3: Pressure regulators integrated with cylinder valves.

مقدمه

رگولاتور فشار یکپارچه با شیر سیلندر برای کم کردن فشار بالای سیلندر به فشارهای کمتر مناسب برای استفاده از تجهیزات پزشکی یا تحویل مستقیم گاز به بیمار مورد استفاده قرار می گیرد. این وظایف عنوان شده گستره وسیعی از فشارها و جریان های ورودی و خروجی را در بر می گیرد که لازمه آن دارا بودن مشخصه های ویژه در طراحی رگولاتورها می باشد. اختصاصی بودن مشخصه های کاری رگولاتور فشار یکپارچه با شیر سیلندر و آزمون آنها بر طبق روشی تعیین شده، اهمیت زیادی دارد. به طور معمول یک رگولاتور فشار به یک وسیله که جریان را کنترل کند، مانند شیر کنترل جریان، یا یک سوراخ ثابت، متصل است. انجام بازرسی ها و نگهداری رگولاتور فشار یکپارچه با شیر سیلندر به صورت منظم، ضروری است تا اطمینان حاصل شود که همواره وسیله با الزامات این استاندارد مطابقت داشته باشد. موارد زیر به طور ویژه در این استاندارد مورد توجه قرار گرفته است: - استفاده از مواد مناسب برای ساخت وسیله، - ایمنی (استحکام مکانیکی، نشتی، آزاد کردن فشارهای زیاد به نحو ایمن و مقاومت در برابر اشتعال)، - ویژه گاز بودن، - تمیزی، - آزمون های نوعی، - نشانه گذاری، - اطلاعاتی که باید بوسیله تولید کننده ارائه شود. در «پیوست به این استاندارد اصول و مبانی برخی از الزامات آمده است. اصول و مبنای الزامات برای بندها و زیربندهایی که بعد از شماره مربوطه، دارای علامت (*) می باشند، ارائه شده است. این پیوست توجیه بیشتری برای دلیل وجود برخی از الزامات و توصیه ها در متن استاندارد فراهم می کند. دانستن دلایل الزامات تنها موجب تسهیل در بکارگیری این استاندارد نخواهد شد و بلکه موجب تسهیل در بازنگری های بعدی آن می شود.

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزاماتی برای رگولاتور فشار یکپارچه با شیر سیلندر (همانگونه که در بند 3-16 تعریف شده است)، به منظور اداره نمودن گازهای طبی در درمان، مدیریت، ارزیابی تشخیصی و مراقبت از بیماران، به منظور استفاده با گازهای طبی زیر، است:

- اکسیژن، - نیتروس اکساید، - هوای تنفسی، - هلیم،  - دی اکسید کربن، - گزنون، - مخلوط های ویژه از گازهای فهرست شده در بالا، - هوای راه انداز تجهیزات جراحی، - نیتروژن راه انداز تجهیزات جراحی.

این رگولاتورهای فشار یکپارچه با شیر سیلندر به منظور اتصال به سیلندرهای با حداکثر فشار پر کردن اسمى kPa 25000، در دمای ° 15C درنظر گرفته شده اند و می توانند به همراه وسیله ای برای کنترل و اندازه گیری جریان گاز طبی تحویلی، باشند.

مراجع الزامی

مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد به آنها ارجاع داده شده است. بدین ترتیب آن مقررات، جزیی از این استاندارد محسوب می شود.در مورد مراجع دارای تاریخ چاپ و/یا تجدید نظر، اصلاحیه و تجدید نظر های بعدی این مدارک مورد نظر نیست. معهذا بهتر است، کاربران ذینفع این استاندارد، امکان کاربرد آخرین اصلاحیه ها و تجدید نظرهای مدارک الزامی زیر را مورد بررسی قرار دهند. در مورد مراجع بدون تاریخ چاپ و یا تجدید نظر، آخرین چاپ و ایا تجدید نظر آن مدارک الزامی ارجاع داده شده مورد نظر است . استفاده از مراجع زیر برای کاربرد این استاندارد الزامی است:

1 - 2 استاندارد ملی ایران شماره 304 سال 1375؛ سیلندرهای گاز طبی برای مصارف پزشکی - نشانه گذاری برای تشخیص محتوی سیلندر.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.