adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد محافظ های شخصی چشم - عینک محافظ مخصوص چشم های خشک و آلرژیک - ویژگی ها و روش های آزمون ISIRI-14343

استاندارد محافظ های شخصی چشم - عینک محافظ مخصوص چشم های خشک و آلرژیک - ویژگی ها و روش های آزمون ISIRI-14343
۲۸ مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۱۳۵۷

پیش گفتار

استاندارد " محافظ های شخصی چشم - عینک محافظ مخصوص چشم های خشک و آلرژیک - ویژگی ها و روش های آزمون" که پیش نویس آن در کمیسیون های مربوط توسط جهاددانشگاهی صنعتی شریف تهیه و تدوین شده و در سیصد و چهل و پنجمین کمیته ملی مهندسی پزشکی مورخ 1391 / 2 / 24 مورد تصویب قرار گرفته است، اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود.

برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع، علوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هر پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استانداردها ارائه شود، هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین، باید همواره از آخرین تجدیدنظر استانداردهای ملی استفاده کرد.

منبع و مآخدی که برای تدوین این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است :

خزاعی ، فرزین ، اختراع یک عینک و بررسی فواید آن ، یازدهمین کنگره سراسری چشم پزشکی ، | 1380

مقدمه

چشم عضوی از بدن است که در تماس مستقیم با محیط خارج قرار دارد و بجز پلک زدن و اشک ریزش هیچ قدرت دفاعی دیگری را برای جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا ندارد. بسیاری از گازهای اتومبیل و کارخانجات حاوی گوگرد بوده که در تماس با چشم تبدیل به اسید سولفوریک بسیار رقیق شده و باعث سوزش های شدید چشمی می شود . علاوه بر این گازها ، گرد و خاک و طوفان های شن و ریزگردها نیز در بسیاری از نقاط جهان چشم های بسیاری از انسان ها را آزار می دهد. همچنین در گرما بعلت خشکی هوا تبخیر اشک شدیدتر می شود. بجز گرما در بسیاری از کشورها مانند کانادا حتی سرمای شدید موجب آسیب جدی قرنیه می شود. در سندروم چشم خشک که به گونه های مختلف دیده می شود علاوه بر دلایل اصلی هیستولوژیک ، دلیل بهم خوردن توازن بین تولید و تبخیر اشک است که علت آن گرما و خشکی هوا می باشد که حتی در مناطق سرد و خشک و مرطوب هم دیده می شود.

چشم خشک یک بیماری شایع است که غالبا بر اثر نقصان ترشح اشک ایجاد می شود و در زن ها نه برابر مردها مشاهده می شود. این بیماری از سن سی سالگی شروع شده و شدت آن بین 45 تا 50 سالگی است . این بیماری گاهی همراه با خشکی دهان و آرتریت مفاصل بوده که به نام سندروم شوگرن نامیده می شود. در پیدایش این بیماری عوامل مختلفی دخالت دارند . خشکی مخاط چشم همراه با آتروفی غدد ترشح کننده اشک گاهی به دنبال بیماری های مزمن ملتحمه و پلک و قرنیه که توسط چشم پزشک تشخیص داده می شود. عواملی مانند گرما و باد خشک در تابستان یا مناطق مخصوصی از جهان در تشدید آن موثر است. علائم بیماری به صورت سوزش ، زبری در بخش خلفی پلک ها ، احساس جسم خارجی در چشم، گاهی خارش ، مخصوصا هنگام نگاه کردن به تلویزیون یا کامپیوتر تشدید می شود. استفاده از بعضی داروها مثل پروپرانولول یا آتنولول ، آنتی هیستامین ها ، داروهای زخم معده یا اثنی عشر ( آنتی کلینرژیک ها ) باعث پیدایش چشم خشک می شود که در هنگام معاینه توسط چشم پزشک سوال می شود. برای تشخیص قطعی چشم خشک از تست شیر مر استفاده می شود که کاغذ مخصوص این تست را در گوشه چشم قرار داده و پس از پنج دقیقه از میزان تر شدن کاغذ می توان تشخیص دقیق چشم خشک را داد. با تشخیص دقیق این بیماری توسط چشم پزشک می توان این بیماری را درمان نمود.

در این رابطه به منظور قطع ارتباط چشم با محیط بیرون لازم است از عینک محافظ مخصوصی استفاده نمود.

کلیه عینک های ساخته شده در جهان در مدل های مختلفی وجود دارد که بسیاری از آنها طبی نبوده و به منظور کاربردهای دیگری استفاده می شود. بطور کلی عینک طبی باید سبک ، راحت زیبا و قابلیت نصب عدسی ها طبق مندرجات نسخه تجویزی را داشته باشد.

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد ، تعیین ویژگی ها و روش های آزمون عینک محافظی می باشد که به منظور حفاظت چشم در برابر انواع دودها ، گازهای آلوده ، مواد آلرژی زا و انواع ذرات معلق در هوا بکار می رود؛ علاوه بر این از تبخیر آب سطح چشم در شرایط محیطی که منجر به سندروم چشم خشک می گردد، جلوگیری می نماید. این عینک به نام هوابست" شناخته می شود که در بند 3-1 این استاندارد تعریف آن آورده شده است.

یادآوری - اگر عدسی استفاده شده در این محافظ از نوع عدسی حفاظت در برابر نور شدید آفتاب باشد، الزامات عبور بند 4-1 استاندارد ملی 12226 و الزام حداقل استحکام بند 7-1-4-1 استاندارد 166 EN بکار می رود و اگر عدسی استفاده شده در محافظ از نوع عدسی طبی باشد، الزامات استاندارد های ملی 1-8715 و 2-8715 نیز شامل می شود.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.