adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد اپتیک بینایی- ویژگی های عینک های تک دید آماده برای استفاده دید نزدیک ISIRI 13434

استاندارد اپتیک بینایی- ویژگی های عینک های تک دید آماده برای استفاده دید نزدیک ISIRI 13434
۲۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۷۴۵

پیش گفتار

استاندارد" اپتیک بینایی- ویژگی های عینک های تک دید آماده برای استفاده دید نزدیک " که پیش نویس آن در کمیسیون های مربوط توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تهیه و تدوین شده و در دویست و هشتاد و پنجمین اجلاس کمیته ملی استاندارد مهندسی پزشکی مورخ 89 / 10 / 6 مورد تصویب قرار گرفته است، اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود. برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع، علوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدیدنظر خواهد شد و هر پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استانداردها ارائه شود، هنگام تجدیدنظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین، باید همواره از آخرین تجدیدنظر استانداردهای ملی استفاده کرد.

منبع و مأخذی که برای تهیه این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

ISO 16034: 2002 +Cor 1 : 2006, Ophthalmic optics - Specifications for single-vision readyto-wear near- vision spectacles

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین حداقل الزامات برای عینک های تک دید آماده برای استفاده دید نزدیک می باشد. این عینک ها برای استفاده روزمره، بدون تایید یک متخصص در رشته چشم پزشکی طراحی نشده اند.

مراجع الزامی

مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد ملی ایران به آنها ارجاع داده شده است. بدین ترتیب آن مقررات جزئی از این استاندارد محسوب میشود. در صورتی که به مدرکی با ذکر تاریخ انتشار ارجاع داده شده باشد، اصلاحیه ها و تجدیدنظرهای بعدی آن مورد نظر این استاندارد ملی ایران نیست. در مورد مدارکی که بدون ذکر تاریخ انتشار به آنها ارجاع داده شده است، همواره آخرین تجدیدنظرها و اصلاحیه های بعدی آنها مورد نظر است. استفاده از مراجع زیر برای این استاندارد الزامی است:

استاندارد ملی ایران شماره 8712، اپتیک دیدگانی - قاب های عینک - سیستم های اندازه گیری و واژه نامه

استاندارد ملی ایران شماره 8715-1، اپتیک دیدگانی - عدسی های کار شده نبریده - قسمت :ویژگی های عدسی های تک دید و چند کانون

2-3 ISO 7998, Ophthalmic optics - Spectacle frames - Lists of equivalent terms and vocabulary

2-4 ISO 12870, Ophthalmic optics - Spectacle frames - Requirements and test methods

2-5 ISO 13666, Ophthalmic optics - Spectacle lenses – Vocabulary

2-6 ISO 14889, Ophthalmic optics - Spectacle lenses - Fundamental requirements for uncut finished lenses

اصطلاحات و تعاریف

در این استاندارد علاوه بر اصطلاحات داده شده در استانداردهای 13666 ISO و 7988 ISO اصطلاحات و تعاریف زیر نیز به کار می رود:

عینک های تک دید آماده برای استفاده دید نزدیک عبارت است از عینک هایی که تنها برای مطالعه و دید نزدیک مورد استفاده قرار می گیرد. این عینکها دارای یک جفت عدسی تک دید با توان کروی مثبت مساوی می باشد. بر روی این عدسیها، هیچگونه برش شیشه که مطابق با نسخه پزشک باشد، انجام نشده است.

الزامات عملکردی رواداری ها باید در دمای 5 + 23 درجه سلسیوس بکار برده شوند.

1 - 4 الزامات عمومی عدسی های عینک تک دید آماده برای عینک های استفاده دید نزدیک، باید مطابق با استاندارد 14889 ISO باشند. فریم عینک های تک دید آماده برای استفاده دید نزدیک، باید مطابق با استاندارد 12870 ISO باشند. عدسی های عینک باید به وسیله آزمون نگهداری لنزها، مطابق با استاندارد 12870 ISO بررسی و تایید شوند. عدسی های عینک باید به صورت محفوظ در محل قاب نگهداری شوند به طوری که تحت هر شرایط استفاده ای، حرکت یا چرخش عدسیها در قاب نتواند اتفاق بیفتد.

2 - 4 عدسیها برای عینکهای تک دید آماده برای استفاده دید نزدیک باید دارای قدرت اسمی مساوی در محدوده 1 تا 3 / 5+ دیوپتر داشته باشند.

3 - 4 رواداری های قدرت اپتیکی رواداری های به کار برده شده برای مقادیر اظهار شده توسط سازنده باید مطابق 8980 - 1 ISO باشند.

4 - 4 نقاط مرجع و رواداری های توان منشوری
1 - 4 - 4 نقاط مرجع طرح - افقی : نقاط مرجع طرح به وسیله سازنده مشخص شده است و به طور متقارن نسبت به محور عمودی قاب مطابق با استاندارد 8624 ISO قرار داده میشوند.
- عمودی: نقاط مرجع طرح، ممکن است به وسیله سازنده مشخص شود و باید در همان ارتفاع برای هر عدسی باشد.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.