adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد تعیین زمان گیرش و مقاومت باند قالب گیری ارتوپدی فایبر گلاس پلی اورتان سنتزی فعال شونده با آب - روش آزمون inso-18149

استاندارد تعیین زمان گیرش و مقاومت باند قالب گیری ارتوپدی فایبر گلاس پلی اورتان سنتزی فعال شونده با آب - روش آزمون inso-18149
۰۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۱۱۳۴

پیش گفتار

استاندارد « تعیین زمان گیرش و مقاومت باند قالب گیری ارتوپدی فایبر گلاس پلی اورتان سنتزی فعال شونده با آب - روش آزمون» که پیش نویس آن در کمیسیون های مربوط توسط سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و تدوین شده و در چهارصد و بیست و هشتمین اجلاسیه کمیته ملی استاندارد مهندسی پزشکی مورخ 1392 / 11 / 19 مورد تائید قرار گرفته است، اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود.

برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفتهای ملی و جهانی در زمینه صنایع، علوم و خدمات، استاندارد های ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هرگونه پیشنهادی که برای اصلاح یا تکمیل این استاندارد ها ارائه شود، در هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابر این برای مراجعه به استاندارد های ملی ایران باید همواره از آخرین تجدید نظر آنها استفاده کرد.

در تهیه و تدوین این استاندارد سعی شده است که ضمن توجه به شرایط موجود و نیازهای جامعه، در حد امکان بین این استاندارد و استاندارد های بین المللی و استاندارد های ملی کشورهای صنعتی و پیشرفته هماهنگی ایجاد شود.

منبع و مأخدی که برای تهیه این استاندارد به کار رفته به شرح زیر است:

ASTM F1536:2010, Determining Strength and Setting Time Synthetic Water Activated Polyurethane Fiberglass orthopaedic Casting Tape- Test method

هدف و دامنه کاربرد

1 - 1 هدف از تدوین این استاندارد، تعیین روش آزمون مقاومت فشاری قطری عملکردی آزمون های استوانه ای تشکیل شده از مواد قالب گیری فایبر گلاس پلی اورتان سنتزی می باشد. آزمون های بکار برده شده در این روش از لحاظ شکل هندسی و ساختار مشابه قالب های مورد استفاده در ارتوپدی می باشد. این روش آزمون برای تعیین مقاومت مواد اولیه پایه مورد استفاده در ساخت آزمونه ها کاربرد ندارد.

2 - 1 اهمیت و کاربرد مقاومت فشاری قطری از خصوصیات مهم مکانیکی مواد قالب گیری است. این روش آزمون الگوی بارگذاری در کمترین حد به کارگیری قالب در حین حرکت را شبیه سازی می کند. این روش آزمون در تعیین عمر قالب با اندازه گیری خمیدگی یا سایر حالت های شکست قالب، کار برد ندارد.

2 - 1 - 1 این روش یک روش اندازه گیری است ولی مقادیر را پیش بینی نمی کند.

مراجع الزامی

مدارک الزامی زیر حاوی مقرراتی است که در متن این استاندارد ملی ایران به آن ها ارجاع داده شده است. بدین ترتیب آن مقررات جزیی از این استاندارد ملی ایران محسوب می شود. در صورتی که به مدرکی با ذکر تاریخ انتشار ارجاع داده باشد، اصلاحیه ها و تجدید نظرهای بعدی آن مورد نظر این استاندارد ملی ایران نیست. در مورد مدارکی که بدون ذکر تاریخ انتشار به آن ها ارجاع داده شده است، همواره آخرین تجدید نظر و اصلاحیه های بعدی آن ها مورد نظر است.

استفاده از مراجع زیر برای این استاندارد الزامی است.

2-1 ASTM E4 Practices for Force Verification of Testing Machines

2-2 ASTM E691 Practice for Conducting an Interlaboratory Test Study to Determine the Precision of a Test Method

اصطلاحات و تعاریف

در این استاندارد، اصطلاحات و تعاریف زیر به کار می رود.

مقاومت فشاری قطری

نسبت بار بر عرض آزمونه برحسب نیوتن بر میلی متر می باشد که با تقسیم حداکثر بار شکست یا حداکثر بار خمش بر طول اسمی نمونه (که تولید کننده برحسب عرض باند بیان کرده است) محاسبه می شود.

حداکثر بار خمش

استوانه آزمون، mm 10 نسبت به موقعیت بارگذاری اولیه فشرده می شود، بدون اینکه شکست قابل توجه یا کاهش قابل اندازه گیری در بارگذاری ایجاد شود، بار خمشی در mm
10 باید حداکثر بار خمش نامیده شود.

حداکثر بار شکست

شکست استوانه آزمون به همراه کاهش همزمان بار قبل از فشردگی قطری 10 میلی متری می باشد. بیشترین بار به دست آمده در کاهش 10 میلی متری، باید حداکثر بار شکست نامیده شود.

خلاصه روش آزمون

برای تهیه استوانه آزمون باند قالب گیری ارتوپدی در آب C°(23٫9 + 1٫1) غوطه ور می شود، هر آزمونه طبق دستورالعمل تولید کننده داخل آب فشرده می شود. سپس باند به صورت لایه به لایه دور ماندرل استوانه ای با قطر خارجی mm
50٫8 یا mm 63٫5 تا تشکیل استوانه 5 لایه پیچیده می شود. استوانه آزمون بعد از گیرش اولیه از ماندرل آزمون جدا می شود. بعد از مدت زمان مشخص آزمونه از یک طرف بین دو صفحه پهن فلزی در دستگاه آزمون قرار داده شده و تحت فشار قرار داده می شود و مقاومت آن مشخص می شود. رطوبت و دما در شرایط محیط می باشد زیرا اثرات آنها بر روی خصوصیات مواد حین مدت عمل آوری مشخص شده است.

وسایل

دستگاه آزمون

دستگاه مورد استفاده برای آزمون فشردگی باید مطابق با الزامات استاندارد ASTM E4 باشد. در در فواصل آزمون معولی دستگاه های عمومی، باید از لحاظ فشردگی کالیبره شوند.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.