adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

راهنمای خرید سیستم اتوماسیون آزمایشگاهی

راهنمای خرید سیستم اتوماسیون آزمایشگاهی
۲۸ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰
  • ۲۶۲۴

توصیه های مربوط به حداقل الزامات عملکردی در سیستم های اتوماسیون آزمایشگاهی به شرح زیر است.

در حالی که بیشتر امکانات دستگاه باید با توجه به نیازهای خاص هر آزمایشگاه مورد بررسی قرار گیرند ، اما یک سری ویژگی های خاص در بیشتر موارد توصیه می شوند. به عنوان مثال ، سیستم باید شامل آلارم های شنیداری و تصویری باشد تا کاربر را از مشکلات حین پردازش (برای نمونه ، لوله شکسته یا نشت هایی که نیاز به مداخله دستی دارند) مطلع کند. برای تأیید هویت هر نمونه ، باید یک بارکد خوان در محل قراردهی نمونه موجود باشد. بارکدخوان ها همچنین می توانند در هر استیشن به طور جداگانه قرار بگیرند تا تداوم کار با نمونه حفظ شود. وجود یک نمایشگر تصویری نیز توصیه می شود که بتواند پیشرفت نمونه را به طور پیوسته نشان دهد. اگر سیستم دارای الیکوتر (سیستم تقسیم نمونه) باشد ، قابلیت های تشخیص حجم و لخته پیشنهاد می شوند تا وقفه ناشی از نمونه های مشکل دار و غیر قابل پردازش به حداقل برسد. اگر سیستم بتواند چندین نوع لوله را بپذیرد ، قابلیت تشخیص طول و عرض لوله ویژگی مطلوبی است. دسترسی آسان به اجزای داخلی سیستم ، نظافت را تسهیل و نگهداری عمومی دستگاه را امکان پذیر می کند.

ملاحظات دیگر

اتوماسیون آزمایشگاهی در آزمایشگاه های بزرگ به عنوان یک سرمایه گذاری عظیم جهت صرفه جویی در هزینه ها شناخته می شود. سیستم های ماژولار، اتوماسیون را برای آزمایشگاه های کوچکتر مقرون به صرفه تر کرده است و به آزمایشگاه ها امکان می دهد تا کارایی و زمان گردش کار را بهبود بخشیده و بهره وری را افزایش دهند. با این حال ، حتی اتوماسیون ماژولار نیز به سرمایه گذاری قابل توجهی نیاز دارد و آزمایشگاه ها قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام سیستم برای آنها مناسب است یا اینکه اصلا اتوماتیک سازی برایشان لازم است یا خیر ، باید تمام جنبه های اتوماسیون را به طور کامل بررسی کنند.

قبل از سرمایه گذاری در مورد خرید یک سیستم اتوماسیون ، جریان کار فعلی آزمایشگاهی و نیاز های آن باید تجزیه و تحلیل شوند. برای جلوگیری از بروز مشکلات در هنگام شروع اتوماسیون ، هر نوع ناکارآمدی باید شناسایی و برطرف شود. بسیاری از تولیدکنندگان برای اطمینان از موفقیت سیستمشان، خود نیز به روند تحلیل و ارزیابی کمک می کنند.

آزمایشگاه ها باید پتانسیل رشد در آینده و امکان آپگرید سیستم اتوماسیون جهت پاسخگویی به نیازهای روزافزون آزمایشی و بازدهی را در نظر بگیرند.

ادغام سیستم اتوماسیون با LIS موجود نیز باید مد نظر قرار گیرد. ارتباط های دو طرفه با سیستم های پیش تحلیلی و پیگیری ، اجازه می دهد تا سیستم اطلاعات مربوط به پردازش نمونه را بدست آورده و آنالایزرها نتایج آزمون را به LIS منتقل کنند. آزمایشگاه باید مطمئن شوند که LIS فعلی آنها با سیستم اتوماسیون جدید سازگار است و می تواند از عهده مدیریت گردش کار اطلاعات و مدیریت داده های مورد نیاز سیستم اتوماسیون برآید.

سیستم های اتوماسیون همچنین ممکن است توانایی بارگذاری مستقیم نمونه ها بر روی آنالایزر را داشته باشند. در این حالت ، آزمایشگاه ها باید بررسی کنند که آیا سیستم قادر است با آنالایزرهای موجود ارتباط برقرار کند یا برنامه ای برای خرید آنالایزرهای سازگار با سیستم اتوماسیون وجود دارد یا خیر. حتی اگر سیستم اتوماسیون مستقیماً با آنالایزرهای موجود ارتباطی نداشته باشد ، باز هم باید نوع لوله ای که دستگاه می تواند پردازش کند با انواع لوله هایی که آنالایزرها می توانند پردازش کنند ، همپوشانی داشته باشد.

هنگامی که آزمایشگاهی سیستم مناسب برای را تشخیص داده و فرآیندهای دستی خود را مشخص کند ،در قدم بعدی نیازهای فضا سازی باید مورد توجه قرار گیرد. هزینه قابل توجه در اجرای هر نوع اتوماسیون ، نصب فیزیکی سیستم است. برخی از سیستم های بزرگتر ممکن است نیاز به بازسازی گسترده آزمایشگاه داشته باشند. سیستم های کامل ممکن است به اندازه ای تطبیق پذیر نباشند تا در ساختار فعلی آزمایشگاه مورد استفاده قرار بگیرند ، اما سیستم های ماژولار ممکن است به فضای کمی بیشتر از آنچه آزمایشگاه فعلی می تواند در خود جای دهد ، نیاز داشته باشند. فضای کف مورد نیاز نیز معمولاً از ابعاد واقعی سیستم بزرگتر است زیرا برای تعمیر و تعویض تجهیزات مصرفی به فضای خالی در پشت ماژول ها نیاز است.

در دستگاه هایی که برای اجرای خطوط رباتیک به آب یا هوای فشرده نیاز دارند ، باید در خصوص مکان اتصال آنها به سیستم مرکزی تاسیسات فکر کرد. البته برخی دستگاه ها می توانند به جای خطوط تاسیساتی ، به سیلندرهای هوای فشرده جدا متصل شوند. 

ملاحظات زیست محیطی

به عنوان یک نتیجه از افزایش نگرانی های زیست محیطی و حفاظت از منابع، بسیاری از تولیدکنندگان خود را با روش های تولید سبز (green shipping) تطبیق داده اند، بطوریکه ویژگی هایی به محصولات اضافه کرده اند که بهره وری انرژی آنها بهبود یافته و قابلیت بازیافت محصولات بیشتر شده است. علاوه براین مراکز درمانی و سازندگان تجهیزات، فرآیند تطبیق خود را با طرح های سبز (Green initiatives) آغاز کرده اند که طراحی های ساخت و شیوه های کار در سازمان را به کاهش هدرفت و استفاده از مواد بازیافتی تشویق می کند. علاوه بر این ، خریداران باید به دنبال مدل هایی با ویژگی های صرفه جویی در انرژی ، مانند حالت آماده به کار یا هایبرنت یا خاموش شدن خودکار باشند
 


نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.