adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

نحوه اجرای اینترنت اشیا در پزشکی

نحوه اجرای اینترنت اشیا در پزشکی
۲۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰
  • ۲۲۹۵

در طول سال‌های گذشته، اینترنت اشیا (IoT) از یک فناوری مترقی اما کم مطالعه شده به واقعیتی تبدیل شده که ما را در همه جا احاطه کرده است. خانه‌ها و کارخانه‌های هوشمند، پوشیدنی‌ها و حسگرهای هوشمند در حمل‌ونقل و غیره ما را به سطح جدیدی از دیجیتالی‌سازی می‌برد. با این حال، صنایع کمی وجود دارند که در آن اینترنت اشیا به اندازه مراقبت های بهداشتی اهمیت داشته باشد. این تکنولوژی در تجهیزات پزشکی، نه تنها برای راحتی و سرعت عملیات، بلکه برای زندگی انسان نیز مسئول هستند.

مجموع این دستگاه ها و سیستم هایی که در آن درگیر هستند، اینترنت اشیاء پزشکی (IoMT یا Internet of Medical Things) نامیده می شود. این تکنولوژی به طور فزاینده ای مورد استفاده قرار می گیرد و کل مجموعه حسگرها، نرم افزار پردازش داده ها و زیرساخت های ویژه را  تحت تاثیر قرار میدهد. اینترنت اشیا پزشکی به ارائه مراقبت بهتر به بیماران و همچنین بهینه سازی فرآیندهای کلینیکی و شاخص های مالی کمک می کند.

در این مقاله، نگاهی دقیق‌تر به دنیای IoMT و تأثیر آن بر صنعت مراقبت‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی خواهیم داشت.

اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) : نوآوری های عملی و تازه ها یا ترندهای سال 2022

از زمانی که کوین اشتون (Kevin Ashton) برای اولین بار در مورد مفهوم "اینترنت اشیا" صحبت کرد، تعداد دستگاه های دارای این تکنولوژی به طور تصاعدی افزایش یافته است. به گفته اوراکل (Oracle)، اکنون حدود 10 میلیارد حسگر اینترنت اشیا وجود دارد و پیش بینی میشود تا سال 2025، 22 میلیارد حسگر وجود داشته باشد. موسسه دلوتیه (Deloitte) می گوید که بازار اینترنت اشیا پزشکی در سال 2022 به 158.1 میلیارد دلار خواهد رسید و اینترنت اشیا پزشکی (IoMT) یکی از ترندهای اصلی مراقبت های بهداشتی و درمانی و همچنین در تجهیزات پزشکی خواهد بود.

اینترنت اشیا پزشکی  یا IoMT، به زیرساختی از دستگاه های پزشکی، نرم افزارها، خدمات و شبکه هایی اشاره دارد که آنها را به پلتفرم های سیستم درمانی و پزشکی از راه دور متصل میکند. در چنین اکوسیستم هایی چندین لایه با یکدیگر تعامل دارند.

• حسگرها و منابع داده (مانند پوشیدنی‌ها، حسگرهای مادون قرمز و حسگرهای پزشکی برای اندازه‌گیری علائم حیاتی، پمپ‌های تزریق) مستقیماً علائم پزشکی را ثبت می‌کنند.

• شبکه ها داده را برای پردازش بیشتر انتقال می دهند. شبکه های پرسرعت 4G/5G به دلیل پتانسیل ارتباطی که دارند در این فرآیندها ضروری هستند.

• سرویس های مدیریتی و ذخیره داده، که حجم عظیمی از داده های خام را پردازش می کند و اطلاعات خاصی را استخراج مینماید.

نرم افزارهایی که این داده‌ها را تفسیر می‌کنند و خدمات خاصی را ارائه میدهند. این برنامه ها به توسعه پروتکل‌های دارویی، تشخیص آسیب‌شناسی، پیش‌بینی خطر بیماری و غیره کمک می‌کنند.

چگونه صنعت پزشکی ازIoMT یا همان اینترنت اشیا پزشکی سود می برد؟

IoMT فرصت هایی را برای تغییرات اساسی در مراقبت از بیمار باز می کند. شرکت های تکنولوژی محور یا دانش بنیان می توانند از آن برای ارائه ارزش بیشت، افزایش نرخ رضایت مشتری و کاهش هزینه های زیرساختی استفاده کنند. موسسه گلدمن ساکس (Goldman Sachs) ادعا می کند که بیمارستان ها، کلینیک ها و تمامی مراکز بهداشتی درمانی، سالانه 300 میلیارد دلار از نظارت از راه دور بیمار یا تله مدیسن صرفه جویی میکنند.

ادغام سیستم‌های نرم‌افزاری بالینی با اینترنت اشیا پزشکی می‌تواند اشتباهات انسانی را نیز کاهش دهد و با استفاده از دستگاه‌های متصل برای افزایش کارایی، ارزش افزوده ایجاد کند. اتصال دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و حسگرها مدیریت گردش کار بالینی را ساده تر میکند و نظارت بر ایمنی دارو را شفاف تر مینماید.

مزیت دیگر بهبود کیفیت مراقبت از راه دور است. راه حل های اینترنت اشیا پزشکی (آی او ام تی IoMT ) برای مانیتورینگ از راه دور بیمار، میتواند به تشخیص دقیق تر و در عین حال ردیابی بهتر و پیشگیری از بیماری های مزمن کمک کند. بیماران می توانند ازتجهیزات پزشکی پرتابل استفاده کنند و از تلفن همراه خود برای ارسال اطلاعات پزشکی به پزشکان و نظارت بر سلامت خود استفاده نمایند. مطالعه گروه مشاورین اسپای گلس (Spyglass) نشان داده که 88% از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و درمانی در حال حاضر روی این فناوری ها به دلیل کارایی بالای آنها سرمایه گذاری کرده اند.

اینترنت اشیا پزشکی (IoMT)

آیا کسب و کار شما برای اجرای اینترنت اشیا آماده است یا خیر؟

برای بهره مندی از مزایای IoMT، شرکت‌های تجهیزات پزشکی و مراکز درمانی باید استراتژی‌های جدیدی را با استفاده از افزایش حجم داده‌ها توسعه دهند، مدل‌های تجاری خود را به‌روزرسانی کنند و با چالش‌های پیاده‌سازی فناوری کنار بیایند.  قبل از پیاده سازی IoMT در دستگاه ها، باید از خود بپرسید:

• آیا راه حلی برای مدیریت داده های عظیم تولید شده توسط دستگاه های IoMT دارید؟

به یاد داشته باشید، برای تجزیه و تحلیل آماری با کیفیت، پیش‌بینی‌ها و تشخیص‌هایی که راه‌حل‌های IoMT ارائه می‌دهند، به نرم‌افزارهای  تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ یا به اصطلاح بیگ دیتا نیاز دارید که توسط فضای ابری و محاسبات قوی پشتیبانی شود. شما باید از قبل در مورد پیکربندی و معماری چنین راه حل هایی با در نظر گرفتن الزامات نظارتی مانند HITECH، HIPAA یا ETSI فکر کنید.

• آیا سیستم های امنیت سایبری و حفاظت از داده های شما برای چالش های جدید آماده هستند؟

تعداد فزاینده تجهیزات پزشکی متصل به سیستم خطرات بیشتری را به همراه دارد. بنابراین، شما باید از مجموعه‌ای از اقدامات برای جلوگیری و دفع حملات استفاده کنید - شبکه‌های IoMT جداگانه، چارچوب‌های امنیت سایبری (CSF)، رمزگذاری بلاک برای نظارت از راه دور بیماران، بلاک چین برای جلوگیری از افشای اطلاعات شخصی و غیره.

• چگونه سیستم های مدیریت موجود را با راه حل های جدید ادغام خواهید کرد؟ 

سازگاری دستگاه باید تضمین شود. آنها ناهمگن هستند و در استانداردهای پشتیبانی کننده برنامه ها تفاوت هایی وجود دارد. بنابراین، توسعه رابط‌ها و راه‌حل‌های استاندارد شده برای تبادل یکپارچه داده‌ها و ایجاد فرصت‌هایی برای مقیاس‌بندی و به‌روزرسانی منظم همه دستگاه‌های متصل به سیستم ضروری است. سپس، سیستم شما می تواند یکنواختی را در بین آنها حفظ کند و بدون تاخیر به طور موثر کار کند.

• بار مالی را چقدر دقیق برآورد کردید؟ 

شما باید نه تنها هزینه توسعه، پیاده سازی و نگهداری سیستم های IoMT، بلکه هزینه های آموزش کارکنان، ارتقاء منظم و هزینه انرژی را نیز در نظر بگیرید. با این حال، می توانید از سنسورهای مدرن با هزینه های راه اندازی و نگهداری اولیه کم، کاهش مصرف انرژی و اتصال به منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کنید که میتواند به بهینه سازی هزینه ها در دراز مدت کمک کند.

علیرغم پیچیدگی‌هایی که بدون آن‌ها پیشرفت‌های فنی واقعی غیرممکن است، IoMT می‌تواند صنعت پزشکی را به سطح کاملاً جدیدی از تعامل با بیماران برساند. اینترنت اشیا پزشکی پایه‌ای است که مراقبت‌های بهداشتی درمانی آینده بر آن بنا شده است و شما برای رشد و شکوفایی کسب‌وکار خود به آن نیاز دارید.


منبع محتوا : مد گجت
نظرات کاربران

مقالات مشابه

کنترل دیابت با تلفن هوشمند
ماسک تصفیه کننده هوا LG
ماسک تصفیه کننده هوا LG
۱۰۱۱ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
معرفی دستگاه ولو باکس
معرفی دستگاه ولو باکس
۷۲۱۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
معرفی دستگاه آلارم گازهای طبی
معرفی دستگاه آلارم گازهای طبی
۳۶۵۰ ۰۵ فروردین ۱۳۹۷
معرفی دستگاه آتلت گازهای طبی
معرفی دستگاه آتلت گازهای طبی
۱۰۸۶۲ ۱۹ فروردین ۱۳۹۷
معرفی کنسول بالای تخت بیمار
معرفی کنسول بالای تخت بیمار
۶۰۵۸ ۲۰ فروردین ۱۳۹۷
 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.