adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد اپتیک و تجهیزات اپتیکی - اپتیک بینایی- قالب ها INSO-18588

استاندارد اپتیک و تجهیزات اپتیکی - اپتیک بینایی- قالب ها INSO-18588
۰۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۹۵۸

پیش گفتار

استاندارد « اپتیک و تجهیزات اپتیکی - اپتیک بینایی- قالب ها » که پیش نویس آن در کمیسیون های مربوط توسط سازمان ملی استاندارد ایران تهیه و تدوین شده و در چهارصد و شصت و ششمین اجلاس کمیته ملی مهندسی پزشکی مورخ 1393 / 07 / 27 مورد تصویب قرار گرفته است، اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371 ، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود .

برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع، علوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هر پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استانداردها ارائه شود، هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت . بنابراین، باید همواره از آخرین تجدیدنظر استانداردهای ملی استفاده کرد.

منبع و ماخذی که برای تهیه این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

ISO 11380:1994, Optics and optical instruments - Ophthalmic optics - Formers

هدف و دامنه کاربرد

هدف از تدوین این استاندارد، تعیین خصوصیات قالب های مورد استفاده در ماشین های لبه دهنده، جهت لبه دادن به عدسی هایی که برای قرارگیری در قاب های عینک طراحی می شوند، می باشد. این استاندارد برای قالب های جداگانه ای که برای کارهای تکمیلی روی عدسی ها، مانند تراش و پخ دادن'، کاربرد ندارد.

 انواع قالب

قالب های عدسی ها باید بر اساس اندازه عدسی (به 2-1 رجوع شود) یا اندازه روزنه عدسی (به 2-2 رجوع شود) طبقه بندی شوند.

مواد و ضخامتی که از نظر ابعادی پایدار باشد باید انتخاب شود.

1 - 2 اندازه عدسی

قالب های اندازه عدسی، قالب هایی هستند به همان اندازه و شکل عدسی های عینکی که ساخته می شوند. آنها می توانند طوری در نظر گرفته شوند که یک قالب برای هر اندازه ای در محدوده یک سبک قاب عینک مشخص استفاده شود (سیستم الف)، یا می توانند در یک اندازه معین برای استفاده با محدوده ی مشخصی از اندازه ها (هم کوچکتر و هم بزرگتر) (سیستم ب) در نظر گرفته شوند.

2 - 2 روزنه عدسی

قالب های اندازه روزنه، قالب هایی به شکل عدسی های عینک در دست ساخت می باشد، اما از اندازه عدسی تمام شده به مقداری معادل یک پخ یا شیب اسمی کوچکترند. آن ها باید این قابلیت را داشته باشند که به طور محکم با دست، در روزنه یک قاب مشخص قرار گیرند بدون آن که اندازه و یا شکل لبه را تغییر دهند و بدون این که فاصله بين لبه و قالب با چشم سالم قابل دیدن باشد.

٣ الزامات ابعادی

همه ابعاد و رواداری های داده شده در شکل 1 باید اعمال شوند. اختلاف ابعادی بین دو قاب یک اندازه و یک شکل در هیچ دو نقطه متناظری در محیط قاب نباید از 0٫2 میلی متر تجاوز کند.

یادآوری 1 - همان گونه که در شکل 2 نشان داده شده است، سیستم استاندارد روزنه ها بر پایه سیستم هایی است که در کل دنیا استفاده می شود.

سیستم نشان داده شده در شکل 2-الف مناسب ترین شکل برای توسعه و گسترش در آینده به شمار می رود.

4 نشانه گذاری

قالب ها حداقل باید با اطلاعات زیر نشانه گذاری شوند:

الف- مشخصات سازنده یا فروشنده؛

ب- مشخصات مدل؛

پ- حرف "N" به نماد محصور کننده "" برای تعیین قسمتی از قالب که سمت بینی قرار می گیرد.

قالب های ذکر شده در بند 2-1 ، علاوه بر این باید با اندازه افقی عدسی برحسب میلی متر علامت گذاری شوند. قالب های از نوع مشخص شده در بند 2-2 ، باید به طور افقی با اندازه عدسی برحسب میلی متر که قرار است تولید شود، نشانه گذاری شوند و باید اندازه روزنه هم داشته باشند.

نشانه گذاری خط میانی و محور عمودی با علامت های کوچک در یک یا هر دو سمت قالبها اختیاری است. اما اگر نشانه ها اعمال می شوند، نباید بیشتر از 1+ درجه با جهت اسمی تفاوت داشته باشند.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.