adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

چگونه یک سانتریفیوژ مناسب انتخاب کنیم؟

چگونه یک سانتریفیوژ مناسب انتخاب کنیم؟
۲۵ دی ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۱۴۴۹

سانتریفیوژ وسیله ای است که برای جدا کردن مخلوط های ساخته شده از ذرات با چگالی های مختلف استفاده می شود. در زمینه پزشکی ، سانتریفیوژها عمدتاً در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند تا نمونه ها را برای تجزیه و تحلیل آماده کنند. به عنوان مثال ، از سانتریفیوژ برای جداسازی پلاسما از خون استفاده می شود. آنها به یک روتور مجهز هستند که نمونه های که قرار است آماده شوند در داخل آن قرار می گیرند.

انواع مختلف سانتریفیوژ در بازار وجود دارد. هر نوع به یک یا چند کاربرد خاص مرتبط است. بنابراین توجه به این نکته هنگام انتخاب سانتریفیوژ بسیار مهم است.

انواع مختلف سانتریفیوژها چیست؟

انواع زیر وجود دارند:

سانتریفیوژهای استاندارد: اکثر مدل ها چند منظوره هستند و می توانند برای آنالیز ادرار ، مدفوع و غیره مورد استفاده قرار گیرند. آنها دارای سرعت چرخش بین 5,000 تا 15,000 دور در دقیقه هستند.

میکروسانتریفیوژها : معمولاً برای حجم نمونه های کوچک مانند لوله های مویین (میکروهماتوکریت) استفاده می شوند. آنها عمدتا برای کاربرد خون استفاده می شوند. سرعت چرخش آنها از 10,000 دور در دقیقه بیشتر است. این سانتریفیوژها از طراحی فشرده ای برخوردار هستند.
چگونه یک سانتریفیوژ مناسب انتخاب کنیم؟سانتریفیوژهای پر سرعت هستند که معمولاً  از آنها برای آنالیزهای پیشرفته در آزمایشگاه های تخصصی یا در مراکز تحقیقات استفاده می شود. سرعت چرخش آنها بین 50,000 تا 100,000 دور  در دقیقه است.

سانتریفیوژهای دستی: آنها با استفاده از دسته که توسط یک فرد چرخانده می شود کار می کنند. سرعت چرخش آنها حداکثر 3000 دور در دقیقه است.

سانتریفیوژ چه کارکردهای مختلفی دارد؟

بسته به نوع سانتریفیوژ و کاربرد مورد نظر ، می تواند عملکردهای زیر را داشته باشد:

در خون شناسی: سانتریفیوژهای هماتوکریت و سانتریفیوژهای بانک های خون وجود دارند. این سانتریفیوژهای فشرده به طور موثری جداسازی حجم ارتروسیت ها( گلبولهای قرمز)  را انجام می دهند. آنها غالباً می توانند 24 لوله مویین  را همزمان در خود جای دهند و حداکثر سرعت چرخش آنها به طور کلی 12000 دور در دقیقه است. برای داشتن اطلاعات تخصصی تر، راهنمای خرید سانتریفیوژ بانک خون و راهنمای خرید سانتریفیوژ ميكروهماتوكريت و راهنمای خرید سانتریفیوژ شستشوی سلول را ملاحظه نمایید.

در بیولوژی مولکولی: ممکن است بخواهید یک سانتریفیوژ استخراج DNA را خریداری کنید . در این حالت بسته به نوع نمونه هایی که با آنها کار می کنید ممکن است به یک سانتریفیوژ یخچال دار نیاز داشته باشید. از سانتریفیوژهای یخچال دار برای پردازش نمونه هایی که باید در دمای ثابت نگهداری شوند استفاده می شود. بنابراین ضروری است که آنها ضمن حفظ دمای یکسان ، با حداکثر سرعت کار کنند. در بیشتر موارد ، دامنه دمایی که توسط این سانتریفیوژها ارائه می شود بین -20 تا -40 درجه سانتیگراد است که آنها را برای تجزیه و تحلیل DNA یا RNA ایده آل می کند.

در باکتری شناسی: به عنوان مثال از سانتریفیوژها برای سیتولوژی مایعات از منابع مختلف استفاده می شود.

در انگل شناسی: از سانتریفیوژها برای انجام آزمایشات غلظت انگل استفاده می شود.

در سم شناسی ، داروشناسی و غیره.

چگونه روتور مناسب را انتخاب کنیم؟

انواع مختلفی از روتور موجود است. رایج ترین آنها:

زاویه ثابت: این روتورها از بلوک های فلزی ساخته شده اند که در داخل آن حفره هایی قرار دارند و بسته به مدل ، دارای زاویه 15 تا 35 درجه نسبت به افق قرار دارند. لوله‌هایی که باید سانتریفیوژ شوند ، در این حفره ها قرار می گیرند. به طور کلی ، این روتورها نسبتاً جمع و جور هستند و چرخش سریع آنها به دلیل شعاع نسبتاً کمشان آسانتر است. ذرات عمدتاً در امتداد دیواره لوله و به سمت پایین لوله رسوب می کنند. بیشتر سانتریفیوژهای با سرعت متوسط و سریع از این نوع روتور استفاده می کنند.

روتورهای چرخان: آنها به لوله اجازه می دهند که در هنگام توقف زاویه ها را تغییر دهد. بلوک ها در هنگام توقف افقی ، در هنگام کار عمودی هستند. بنابراین ذرات می توانند مستقیماً در انتهای لوله آزمایشگاهی رسوب کنند بدون اینکه اصلاً با دیواره برخورد کنند. عیب اصلی این نوع روتور این است که نمی تواند به سرعت چرخش بسیار بالایی برسد زیرا بلوک های موجود در حالت افقی در راستای شعاع روتور باز می شوند. آنها اغلب برای کاربرد های تحقیقاتی با حجم کم استفاده می شوند.

رتور سانتریفیوژ

برای انتخاب روتور مناسب ، لازم است نکات زیر را در نظر بگیرید:
•    ظرفیت: روتور چند نمونه را می تواند در خود جای دهد
•    سرعت: بسته به نوع روتور  مورد انتخاب شما متفاوت است. روتورهای زاویه ثابت نسبت به روتورهای چرخان، سرعت های بسیار بیشتری می توانند داشته باشند. (توضیح در پاراگراف قبلی ).
•    نوع نمونه ای که باید سانتریفیوژ شود

برای کاربردهای متنوع ، انتخاب مدلی که با روتورهای مختلف کار کند ، مهم است. در این صورت باید از سادگی امکان تعویض روتور مطمئن شوید . برخی از مدل ها مجهز به سیستم شناسایی اتوماتیک روتور هستند.

چگونه می توان بهترین ساختار سانتریفیوژ را انتخاب کرد؟

محل قرارگیری در فضای موجود در آزمایشگاه و یا روی میز  مهمترین عنصری است که هنگام انتخاب ساختار  سانتریفیوژ باید در نظر بگیرید.
بنابراین دو دسته وجود دراند:

رومیزی (فشرده یا غیر فشرده): این سانتریفیوژها کوچک هستند و می توانند روی نیمکت آزمایشگاه نصب شوند. مقاوم و بادوام هستند و از ظرفیت نسبتاً بالایی برخوردارند. می توانند با سرعت  5000/6000 دور در دقیقه کار کنند. آزمایشگاههای بیولوژی کلینیکی عموما دارای این نوع سانتریفیوژ هستند. برخی از مدل ها می توانند یخچال دار باشند و بنابراین سانتریفیوژ کردن مواد شکننده مانند برخی از عوامل انعقادی را امکان پذیر می کنند.

سانتریفیوژهای بزرگتر یا ایستاده: اگر آزمایشگاه بخواهد فضای میز  و مجموعه را بهینه کند ، سانتریفیوژ ایستاده یک انتخاب عاقلانه است. این سانتریفیوژها اجازه می دهد تا حجم زیاد یا تعداد قابل توجهی نمونه آماده شود. سرعت چرخش آنها زیاد است ، معمولاً حدود 30,000 دور در دقیقه و عموماً یخچال دار هستند. عیب آنها این است که بسیار سنگین هستند ، که این موضوع باید در هنگام نصب مورد توجه قرار گیرد.
لازم به ذکر است که سانتریفیوژهای یخچال دار یا دارای تهویه فضای بیشتری نسبت به همتایان معمولی خود نیاز دارند.

چه امکاناتی برای سانتریفیوژها وجود دارد؟

از نظر ارگونومی و همچنین ایمنی کاربر و نمونه ها ، ویژگی های مهم مختلفی وجود دارد. گزینه های زیر برای سانتریفیوژها در دسترس است:

  • یخچال دار ، بدون یخچال ، گرم کن
  • کاور قفل سانتریفیوژ 
  • قابلیت کار با باتری
  • مدل های کم سر و صدا یا مدل های مجهز به محفظه عایق صوتی
  • مدل هایی با یا بدون تایمر برای تعیین زمان سانتریفیوژ
  • تاکومتر برای اندازه گیری سرعت چرخش
  • نمایشگر دیجیتال
  • امکان تنظیم سرعت چرخش (شتاب و ترمز)
  • روتور خود متعادل
  • لوازم جانبی قابل اتوکلاو

نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.