adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

راهمنمای خرید سیستم شبیه ساز درمان رادیوتراپی

راهمنمای خرید سیستم شبیه ساز درمان رادیوتراپی
۲۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰
  • ۱۴۲۶

ملاحظات خرید

توصیه های مربوط به حداقل الزمات عملکردی در سیستم های سیمولاتور رادیوتراپی رادیوگرافی / فلوئوروسکوپی (R/F) و توموگرافی کامپیوتری (CT) به شرح زیر است.

مهمترین نکته در مورد سیستمهای سیمولاتور R/F توانایی تعیین محل قرارگیری بیمار نسبت به پرتو است به گونه ای که رادیوتراپی در نزدیکترین حالت ممکن به بیمار شبیه سازی شود. بنابراین ، سیستم باید دارای SAD (فاصله محوری از منبع) 80 تا 150 سانتی متر و SID (فاصله منبع از تصویر) 80 تا 200 سانتی متر باشد و گنتری باید بتواند 150 ± درجه بالاتر و ± 180 درجه پایین تر یک SAD 100 سانتی متری چرخش کند. تخت بیمار باید بتواند طیف گسترده ای از حرکات (حداقل 70 سانتی متر به صورت عمودی ، 20 ± سانتی متر به صورت جانبی و 100 سانتی متر به طور طولی) و چرخش های (360 درجه چرخش پایه ای و 95 ± درجه چرخش هم مرکز) را ارائه دهد تا پوزیشن دهی مناسب بیمار میسر شود. همچنین ، شبیه ساز باید بتواند چرخش های 90 درجه کولیماتور و تفاسیر ± 20 سانتی متری جانبی تقویت کننده تصویر ، ± 20 سانتی متر طولی و 60 سانتی متر شعاعی را پوشش دهد.

ژنراتور اشعه ایکس سه فاز ارجحیت دارد زیرا جریان های بالاتر تیوب را در زمان های اکسپوز بسیار کوتاه ، پتانسیل تقریباً ثابت و KVp موثر بالاتری امکان پذیر می کند. ژنراتور باید خروجی رادیوگرافی 40 تا 150 کیلوولت ، 10 تا 800 میلی آمپر تا 1000 mAs و خروجی فلوئوروسکوپی 40 تا 125 کیلو ولت و تا 20 میلی آمپر را پوشش دهد. برای افزایش جزئیات و به حداقل رساندن عرض تصویر ناحیه درمان ، اندازه نقاط کانونی کوچکتر به اندازه 0.6 یا 1 میلی متر ترجیح داده می شوند. یک شبیه ساز با فیلد اشعه ایکس تصویر 45 سانتی متر مربع در یک  SAD 100 سانتی متری ، یک زاویه آند 12 درجه و یک تقویت کننده تصویر 23 سانتی متری با ناحیه پوشش 70 سانتی متر مربع حداقل الزامات را برآورده می کند.

اجزای استاندارد سیستم برای یک سیستم  سیمولاتور رادیوتراپی مبتنی بر CT باید شامل گنتری CT ، تنظیم لیزری ، کنسول کنترل و ایستگاه کاری باشند. اگر CT اسکنر موجود نباشد ، سیستم باید بتواند با هر CT اسکنر سازگار با DICOM ارتباط برقرار کند.

تعدادی از مشخصات مهم برای CT وجود دارد که خریداران باید در نظر بگیرند. اسکنر باید دارای قطر دهانه بزرگتر از 70 تا 80 سانتی متر ، حداکثر میدان دید 60 سانتی متر و قابلیت چند برشی با عرض برش های 0.5 ، 1 ، 2 ، 4 ، 5 و 10 میلی متر باشد. همچنین ، اسکنر باید دارای رزولوشن فضایی محوری 10 lp / mm در ضریب انتقال مدولاسیون 50٪ و رزولوشن کنتراست پایین 4 mm در 0.3٪ در 2 rad و همچنین میزان نویز 0.3٪ در 3 rad باشد. این سیستم باید بتواند در هر ثانیه 20 تصویر را بازسازی کند ، در کمتر از 1 ثانیه رادیوگرافی ها را به صورت دیجیتال بازسازی کند و بر اساس دید پرتو (beam's-eye-view) در یک لحظه بازسازی را انجام دهد.

سیستم علامت گذاری لیزر باید با سه لیزر دیود متحرک با طول موج 635 نانومتر طراحی شود و دقت مکانی موقعیت آن باید در بازه ±0.5  میلی متر و الگوی پرتوی پیش بینی شده کمتر از 1.5 میلی متر باشد. همچنین سیستم باید خروجی توان کمتر از 1 مگاوات تولید کند.

سایر ملاحظات مهم، شبکه و رابط (اینترفیس) سیستم هستند ، به ویژه پروتکل کنترل انتقال / پروتکل اینترنت اتصالات اترنت و توانایی برقراری ارتباط با هر سیستم طراحی درمان رادیوتراپی سازگار با DICOM RT.

ملاحظات دیگر

مجموعه  سیمولاتور رادیوتراپی باید شامل یک اتاق شیلد شده برای شبیه ساز و ژنراتور اشعه ایکس و همچنین اتاق های کنترل و طراحی درمانی مجزا باشد. اتاق کنترل ، که در آن پنل کنترل ژنراتور و کنترل از راه دور شبیه ساز قرار دارند ، باید توسط یک پنجره شیشه ای (plate-glass) یا سربی بزرگ از اتاق شبیه سازی جدا شود. اتاق برنامه ریزی درمان، ورک استیشن و وسایل جانبی را در خود جای می دهد که باید با سیستم شبیه ساز سازگار باشند.

نصب برخی از سیستم های  سیمولاتور رادیوتراپی ممکن است نیاز به استفاده از پیت داشته باشد. پیت - بخشی فرورفته از کف - هم تکیه گاه و لنگری برای پایه شبیه ساز شده و هم مجرا و کانالی برای کابل ها و سیم کشی ها فراهم می کند. سیستم هایی که برای کار به پیت نیاز دارند باید بخش شبیه سازی آنها به دقت طراحی شود.

تغییر یک شبیه ساز رادیوتراپی معمولی برای انجام شبیه سازی CT می تواند بین 250،000 تا 300،000 $ هزینه داشته باشد و افزودن سخت افزار و نرم افزار به CT اسکنر موجود هم بین 160،000 تا بیش از 200،000 $ هزینه دارد. خرید یک سیستم  سیمولاتور جدید مبتنی بر CT نیز ممکن است از 400000 دلار تا بیش از 1،600،000 هزینه داشته باشد. خریداران باید تعداد نسبی شبیه سازی CT قرار است انجام شوند را که بدانند تا تعیین کنند که آیا خرید CT اسکنر اختصاصی شبیه سازی قابل توجیه است یا خیر. اگر خرید یک بسته  سیمولاتور مبتنی بر CT برای CT اسکنر موجود در نظر گرفته شود، خریداران باید احتمال تداخل در استفاده از اتاق برای فرایند های تصویربرداری تشخیصی را ارزیابی کنند.

با پیشرفت در طراحی درمانی رادیوتراپی ، در حال حاضر هر بیمارستانی که به دنبال پیشرفت خدمات رادیوتراپی خود باشد ، به یک اسکنر CT اختصاصی شبیه سازی رادیوتراپی نیاز دارد.

سیمولاتور CT برای رادیوتراپی با تعدیل شدت (IMRT) امری ضروری است ، که اجازه می دهد دوز بالایی از اشعه به تومور منتقل شود در حالی که تابش به بافت سالم اطراف را به حداقل می رساند.

ملاحظات زیست محیطی

به عنوان یک نتیجه از افزایش نگرانی های زیست محیطی و حفاظت از منابع، بسیاری از تولیدکنندگان خود را با روش های تولید سبز (green shipping) تطبیق داده اند، بطوریکه ویژگی هایی به محصولات اضافه کرده اند که بهره وری انرژی آنها بهبود یافته و قابلیت بازیافت محصولات بیشتر شده است. علاوه براین مراکز درمانی و سازندگان تجهیزات، فرآیند تطبیق خود را با طرح های سبز (Green initiatives) آغاز کرده اند که طراحی  های ساخت و شیوه های کار در سازمان را به کاهش هدرفت و استفاده از مواد بازیافتی تشویق می کند.

برخی از شرکت ها در تلاش برای کاهش میزان سرب و سایر مواد سمی در دستگاه های رادیولوژی هستند. تنگستن و پلاستیک می توانند در هنگام ساخت جایگزین قطعات سربی انتخابی شوند. علاوه بر این ، اجزای ساخته شده از مواد قابل بازیافت و سیستم های تولید شده به روش سبز مطلوب هستند. تعدادی از تولید کنندگان در حال طراحی مجدد اجزای اصلی سیستم مانند تیوب های xray هستند تا مصرف انرژی را کاهش دهند.

هزینه های پایان عمر وسیله نیز باید به دقت بررسی شوند. مراکز باید سازندگانی را در نظر داشته باشند که برنامه های کاملی برای بازپس گیری و تعویض قطعات سیستم با مدل های جدید پیشنهاد می دهند. اگر تامین کننده ای چنین برنامه ای برای وسیله خود نداشت، بیمارستان باید هزینه های دفع وسیله را در زمان جایگزینی مطابق با قوانین حفاظت محیطی محلی از فروشنده دریافت کند.


نظرات کاربران

مقالات مشابه

راهنمای خرید تشک مواج
راهنمای خرید تشک مواج
۱۹۱۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۷
 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.