adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

راهنمای خرید ویلچر

راهنمای خرید ویلچر
۱۰ آذر ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۲۴۴۲

ویلچر یک ابزار کمک حرکتی فنی است که جابجایی یک شخص نشسته  را بر روی سطح صاف آسان می کند.

مهمتر از همه ، ویلچر را باید به عنوان یک اکستنشن برای بدن در نظر گرفت. ویلچر کمک می کند تا با جبران ناتوانی ، دشواری یا خستگی در هنگام راه رفتن ، به صورت موقت یا دائمی ، دوباره تحرک خود را به دست آورید. ویلچرها نمادی برای برگشت به استقلال هستند که بسیار مهمتر از نماد ناتوانی است که در ذهن اجتماع ایجاد می کنند.

امروزه بسیاری از ورزش ها برای افراد بر روی ویلچر قابل انجام است ، فقط به یک ویلچر ورزشی متناسب با فعالیتشان نیاز دارند.

معیارهای انتخاب یک ویلچر چیست؟

برای انتخاب مناسب ترین ویلچر ، باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

کدام ویلچر خوب است؟ فعال یا غیرفعال (اکتیو یا پسیو)

صندلی های چرخدار "فعال" برای ارائه بیشترین استقلال به کاربران می باشند. آنها به افراد دارای تحرک کاهش یافته اجازه می دهند تا خودشان بتوانند سریعتر حرکت کنند و به محض تسلط بر ویلچرشان ، فضاهای محدود را پشت سر بگذارند. این صندلی ها که اغلب مجهز به چرخ های راحت باز شونده و صندلی پشتی تاشو هستند ، به راحتی در صندوق عقب خودرو جای می گیرند. 
از طرف دیگر ، صندلی های چرخدار "پسیو" توسط شخص ثالث هل داده می شوند و برای جابجایی معلولانی که قدرت یا توانایی هل دادن خود را ندارند ، در نظر گرفته شده اند. این نوع ویلچر نیز توسط شخص دیگر قابل باز شدن و تا شدن است.

کدام ویلچر خوب است؟ فعال یا غیرفعال (اکتیو یا پسیو)

ویلچر برقی یا دستی کدام را انتخاب کنم؟

صندلی های چرخدار برقی راحتی بیشتری را ارائه می دهند و به تلاش کمتری از طرف کاربر نیاز دارند. آنها این امکان را به کاربران می دهند که چرخش های سریعی داشته باشند و به راحتی بر موانعی مانند آستانه در ورودی غلبه کنند. به لطف پیشرفت های فن آوری ، این نوع صندلی های چرخدار از ساختار بسیار محکمی برخوردار بوده و در عین حال سبک وزن هستند و به راحتی قابل باز شدن می باشند. آنها می توانند به باتری دوم مجهز شوند تا برد بیشتری داشته باشند ، تا بیش از 20 کیلومتر. یونیت کنترل دستگاه می تواند بنا به درخواست در سمت راست یا چپ ویلچر قرار گیرد. سوئیچ روشن / خاموش به راحتی در دسترس کاربر است ویک سوئیچ انتخابگر امکان تنظیم سرعت را قراهم می کند.
صندلی های چرخدار دستی باعث افزایش استقلال افرادی می شوند که هنوز قابلیت حرکت اندام فوقانی را دارند. گاهی اوقات قبل از ساخت نیاز به اندازه گیری کاربر و بررسی دقیق نیازهای او می باشد تا به بهترین شکل ممکن با نیازهای هر فرد مطابق باشند.

استفاده روزانه از ویلچر برای شما چقدر است؟

چه سطحی از  راحتی لازم است؟ اگر فردی با تحرک کاهش یافته بیشتر وقت خود را بر روی ویلچر می گذارند ، توصیه می شود راحتترین دستگاه ممکن را با یک بالش صندلی ضخیم ، استراحتگاه دست(Armrest)، استراحتگاه سر (headrest) ، استراحتگاه پا (footrest)  و غیره انتخاب کنید. و برعکس، اگر ویلچری باشد که به عنوان مثال فقط برای انتقال فرد از خانه به ماشین مورد استفاده قرار می گیرد، به هیچ کدام از این لوازم جانبی نیاز نخواهید داشت.

ویلچر را برای بیرون یا داخل خانه میخواهید؟ مانورپذیری مهم است؟

در حالی که بسیاری از ویلچرها می توانند در داخل و خارج از منزل استفاده شوند ، برخی برای استفاده موقت و خاص طراحی شده اند. این مورد برای ویلچرهای حمام صادق است که از آنها برای دوش گرفتن یا دستشویی رفتن استفاده می شود.
بسته به اینکه آیا از ویلچر در داخل خانه یا خارج از منزل استفاده خواهد شد ، مانورپذیری آن فاکتور مهمی است که باید در نظر بگیرید. هرچه چرخ های جلوی آن کوچکتر باشد ، ویلچر قابلیت مانور بیشتری در داخل خانه خواهد داشت و هرچه چرخ های جلو بزرگتر باشد ، ویلچر بهتر می تواند موانعی مانند درهای ورودی ، پیاده روها یا سنگ ریزه ها را مدیریت کند.

لوازم جانبی ویلچر کدام هستند؟

لوازم جانبی زیادی را می توان به ویلچرها اضافه کرد. علاوه بر آرم رست ها ، هد رست ها و فوت رست های ذکر شده در بالا ، می توان کاور مخصوص کوسن نشیمن ، کیف چند منظوره برای اتصال به پشت ویلچر ، سینی تاشو برای نوشتن یا غذا خوردن ، کمربند ایمنی ، استراحتگاه های ساق پا و ... را به ویلچر اضافه کرد . همچنین می توان دستگیره هایی را برای نگه داشتن بهتر چرخ های یک ویلچر فعال به آن پیچ کرد.

آیا ویلچرهایی برای ورزش وجود دارند؟

فقط به دلیل اینکه یک فرد ناتوانی جسمی دارد به این معنی نیست که نمی تواند در فعالیت های ورزشی شرکت کند. امروزه تجهیزات بسیار متنوع تر از همیشه بوده و استفاده از آنها راحت می باشد، بنابراین امکانات برای افراد دارای تحرک کاهش یافته جهت شرکت در ورزش های تفریحی و رقابتی افزایش یافته است.

ویلچرهایی برای ورزش

ورزش های زیادی وجود دارند که افراد دارای معلولیت جسمی می توانند در آن شرکت کنند مانند بسکتبال ، راگبی ، تنیس ، دوچرخه سواری ، پیاده روی ، اسکی یا دومیدانی. دومیدانی یکی از اولین ورزش های پارالمپیک بود و اکنون جزو محبوب ترین ها است.

ویلچرهای ورزشی با صندلی های چرخدار دستی یا برقی معمولی بسیار متفاوت هستند. ورزشکاران دارای معلولیت یک ویلچر استاندارد برای زندگی روزمره و یک ویلچر  مسابقه برای ورزش خود دارند.

ویلچرهای مسابقه سبک تر و راحت تر از مدل های سنتی هستند. آنها صندلی های کوچکتری دارند و هیچ استراحتگاهی برای پا یا دست ندارند تا بتوانند بازه حرکتی بیشتری را فراهم کنند. در بسیاری از موارد ، آنها دارای لاستیک هایی متناسب با محل ورزش هستند ، خواه یک سالن ورزشی بوده یا یک فضای باز باشد. چرخ ها معمولا کج هستند تا امکان مدیریت بهتر سرعت را فراهم کنند، از آنجا که صندلی می تواند به صورت های متفاوت خم شود ، شاسی باریک تر بوده و تقویت شده است.

ویلچرهای مسابقات سرعت نیاز به تجهیزاتی خاص مانند فریم سفت و سخت سوار شده بر روی سه چرخه و لوازم جانبی ضروری مانند کلاه ایمنی و دستکش نیاز دارند. برای دوچرخه سواری با ویلچر یا دوچرخه سواری دستی نیز، یک وسیله نقلیه دستی سه چرخ به صورت کامل با عناصر پیشران (زنجیر چرخ ، ست تعویض دنده ، میل لنگ) و سیستم ترمز (دستگیره و اهرم های ترمز) لازم است.

یک ویلچر چه ویژگی های خاصی می تواند داشته باشد؟

زندگی روزمره یک فرد دارای تحرک کاهش یافته چالش های زیادی دارد که برخی از ویلچرها می توانند به رفع آنها کمک کنند:

ویلچرهای ایستاده کدام اند؟

آنها به افرادی که قادر به راه رفتن نیستند اجازه می دهند تا به صورت قائمه بایستند ، این کار باعث بهبود تنفس ، هاضمه ، عبور ادرار و حفظ تعادل قلبی عروقی می شود. توانایی ایستادن همچنین برای دستیابی به اشیاء قرار داده شده در روی طبقات بالا یا وسایل بلند خانه و  یا برای قرار گرفتن در سطح هم قد با سایر افراد جهت تعاملات اجتماعی و روحیه بهتر مفید می باشد.

ویلچرهای ایستاده

ویلچرهای بالارونده از پله کدام اند؟

اختراع این ولیچرها ، با حذف مانع بزرگی برای افراد دارای تحرک کاهش یافته ، انقلاب کوچکی در این بخش ایجاد کردند.

آیا ویلچرهای قابل کنترل با چشم یا صدا وجود دارند؟

بیشتر این ویلچرها هنوز در مرحله تحقیقات هستند. آنها مجهز به سیستم هایی هستند که می توانند با میزان ناتوانی و خستگی فرد سازگار شوند و به دستورات صوتی یا چشمک زن پاسخ دهند. در بسیاری موارد ، برای آموزش ویلچر ، لازم است با گفتن نام هر مقصد مهم ، محل هایی را که قرار است ویلچر در آنها استفاده  شود به آن نشان دهید. سپس ویلچر می تواند داده ها را ذخیره کند تا بتواند بار دیگر با یک فرمان صوتی ساده ، کاربر را به مقصد خود منتقل کند. بعضی از صندلی های چرخدار "هوشمند" مجهز به سیستم تشخیص مانع هستند که از سنسورها و الگوریتم ناوبری تشکیل می شوند و به ویلچر اجازه می دهند در صورت لزوم سرعت خود را کم کرده یا توقف کند.


منبع محتوا : اختصاصی مدیرنس
نظرات کاربران

مقالات مشابه

راهنمای خرید پروتز زانو
راهنمای خرید پروتز زانو
۳۰۹۷۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
راهنمای خرید پروتز مفصل لگن
راهنمای خرید پروتز مفصل لگن
۳۲۶۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
راهنمای خرید پروتز مفصل لگن
راهنمای خرید پروتز مفصل لگن
۳۲۶۵۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
راهنمای خرید پروتز زانو
راهنمای خرید پروتز زانو
۳۰۹۷۶ ۲۸ آبان ۱۳۹۷
 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.