adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

استاندارد پینت بال - ویژگی وسیله های محافظ چشم مورد استفاده در ورزش پینت بال - ویژگی ها INSO-18702

استاندارد پینت بال - ویژگی وسیله های محافظ چشم مورد استفاده در ورزش پینت بال - ویژگی ها INSO-18702
۰۱ آبان ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۷۱۰

پیش گفتار

استاندارد "پینت بال - ویژگی وسیله های محافظ چشم مورد استفاده در ورزش پینت بال - ویژگی ها" که پیش نویس آن در کمیسیون های مربوط توسط شرکت مهندسی امواج برق پایدار تهیه و تدوین شده است و در چهارصد و شصت و سومین اجلاس کمیته ملی استاندارد مهندسی پزشکی مورخ 1393 / 06 / 26 مورد تصویب قرار گرفته است، اینک به استناد بند یک ماده 3 قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، مصوب بهمن ماه 1371، به عنوان استاندارد ملی ایران منتشر می شود.

برای حفظ همگامی و هماهنگی با تحولات و پیشرفت های ملی و جهانی در زمینه صنایع، علوم و خدمات، استانداردهای ملی ایران در مواقع لزوم تجدید نظر خواهد شد و هر پیشنهادی که برای اصلاح و تکمیل این استانداردها ارائه شود، هنگام تجدید نظر در کمیسیون فنی مربوط مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابراین، باید همواره از آخرین تجدید نظر استانداردهای ملی استفاده کرد.

منبع و ماخذی که برای تهیه این استاندارد مورد استفاده قرار گرفته به شرح زیر است:

ASTM F1776: 2012, Standard Specification for Eye Protective Devices for Paintball Sports

مقدمه

این استاندارد در خصوص وسیله های محافظ چشم، صورت و سر، یا به اختصار EHPD است که در ورزش پینت بال مورد استفاده قرار می گیرد. پینت بال ورزشی است که مشابه بقیه ورزش ها دارای خطرات ذاتی می باشد. از قبیل این خطرات می توان به اصابت توسط گلوله پینت بال اشاره کرد. تجهیزات حفاظتی قادر به رفع تمام جراحتها نیستند، ولی به طور قابل توجهی شدت و تعداد آنها را کاهش می دهند. مشارکت بازیکن در این ورزش دلالت بر پذیرش رسیک جراحت دارد. هدف تجهیزات حفاظتی به حداقل رساندن رسیک جراحت است.

الزامات اجرایی این استاندارد، با هدف به حداقل رساندن جراحت و با در نظر گرفتن ایجاد کمترین اختلال در شکل و جذابیت این ورزش، ارائه شده اند. با توجه به آمار جراحتها، به مرور زمان این استاندارد مورد تجدیدنظر قرار می گیرد.

در این استاندارد، الزامات اعمال ضربه مشابه آنچه در شرایط بازی رخ میدهد با هدف تامین حفاظت چشم، ضمائم چشمی و سر در مقابل ضربات گلوله پینت بال، ارائه شده است. با وجود اینکه EHPD قادر به حفاظت از کاربر در مقابل ضربات بالقوه مثل برخورد به شاخه های درخت می باشد، ضربه های ممکن دیگری نیز مثل سقوط از ارتفاع وجود دارند که فراتر از حدود این استاندارد بوده و ممکن است منجر به جراحت چشم حتی با وجود استفاده از EHPD شوند.

هدف و دامنه کاربرد

1 - 1 هدف از تدوین این استاندارد، تعیین ویژگی های وسیله محافظ چشم، صورت و سر است که برای استفاده بازیکنان ورزش پینت بال طراحی شده اند و جراحت وارد بر چشم، ضمائم چشمی، صورت و سر را که در اثر ضربه یا نفوذ گلوله پینت بال یا هر دو اتفاق می افتد، به حداقل رسانده یا به شدت کاهش میدهند.

2 - 1 وسیله های محافظ چشم، صورت و سر (EHPDها) به طور طبیعی سه نوع حفاظت را تامین می کنند. نوع اول حفاظت، برای چشم ها و ضمائم چشمی بوده و لزوما برای بقیه قسمت های صورت یا سر نمی باشد (پوشش ساده). در نوع دوم حفاظت، پوششی برای گوشها و صورت اضافه می شود (پوشش توسعه یافته). نوع سوم حفاظت، علاوه بر پوششی که در انواع اول و دوم ارائه شده است، پوششی برای جمجمه اضافه می کند پوشش کامل). انواع پوششها در بند 8 تعریف شده اند.

3 - 1 این استاندارد، مانع استفاده از عینک یا لنز تماسی حین استفاده از EHPD نیست.

4 - 1 مقادیر بیان شده در واحدهای SI باید به عنوان استاندارد در نظر گرفته شوند. مقادیر ارائه شده درون پرانتزها تنها جهت اطلاع ذکر شده اند.

5 - 1 این استاندارد، تمام موارد ایمنی را بیان نمی کند. بنابراین وظیفه کاربر استاندارد است تا قبل از استفاده، موارد ایمنی و اقدامات بهداشتی مناسب را تامین و محدودیت های اجرایی آن را مشخص نماید.

ادامه این استاندارد را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید.


منبع محتوا : سازمان ملی استاندارد
نظرات کاربران

مقالات مشابه

 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.