adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

راهنمای خرید یونیت دندانپزشکی

راهنمای خرید یونیت دندانپزشکی
۲۵ آذر ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۱۹۲۹

یونیت دندانپزشکی یک استیشن درمانی اصلی برای هر مطب دندانپزشکی است. این امکان را برای بیمار فراهم می کند که بتواند راحت بر روی آن قرار گرفته و پوزیشن دهی شود تا اقدامات لازم برای او انجام شود. یک یونیت به طور کلی شامل صندلی دندانپزشکی برای قرارگیری و پوزیشن دهی بیمار ، هولدر ابزار با  انواع ابزارهای روتاری متصل شده ، یک چراغ سیالییتیک برای روشنایی محل درمان ، یک اسپیتون و سیستم آسپیراسیون می باشد.

چه تفاوتی بین یونیت دندانپزشکی و صندلی دندانپزشکی وجود دارد؟

یونیت های دندانپزشکی اغلب به اشتباه صندلی های دندانپزشکی نیز نامیده می شوند ، اما در این راهنما بین این دو اصطلاح تفاوت قائل می شویم. صندلی دندانپزشکی یکی از اجزای یک یونیت کامل است.

صندلی دندانپزشکی

نصب تجهیزات ممکن است در  یک یونیت دندانپزشکی با دیگری متفاوت باشد ، اما  یک ترند کلی وجود دارد. تقریباً تمام یونیتها شامل تجهیزات آسپیراسیون و نگهدارنده ابزار و ابزارهای لازم برای ارائه اقدامات درمانی مناسب برای بیمار هستند، شامل:

  • هندپیس ها: شامل توربین ها ، کنترا آنگل ها و میکروموتورها برای دریل سریع 
  • تفنگ هوا برای خشک کردن ناحیه خاصی در دهان
  • اسکالرها

صندلی بیمار بخش مهمی از یونیت است. برای کلیه صندلی ها می توان ارتفاع و شیب صندلی و همچنین موقعیت هدرست را تنظیم کرد.

سایر اجزای یک یونیت دندانپزشکی عبارتند از:

  • چراغ سیالیتیک که به دندانپزشک اجازه می دهد تا دید بدون سایه از دهان بیمار داشته باشد
  • ابزارهای آسپیراسیون که باعث می شوند بزاق در نزدیکی غدد زیر زبانی  ساکشن شود
  • اسپیتون که بیماران می توانند پس از درمان، دهان خود را شستشو دهند
  • پدال که به دندانپزشک اجازه می دهد ابزارها را فعال کند
  • تمام ابزارهای قابل استفاده مجدد پس از هر بیمار استریل می شوند. بسیاری از تجهیزات نیز یکبار مصرف هستند.

یونیت دندانپزشکی چگونه کار می کند؟

چندین بخش وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

منبع هوای فشرده: یونیت های دندانپزشکی معمولاً از سیستم هایی استفاده می کنند که به هوای فشرده نیاز دارند. برای انجام این کار ، آنها به یک کمپرسور هوای دندانپزشکی یا شبکه هوای فشرده شده مرکزی متصل می شوند. یک کمپرسور بطور کلی بین 8 تا 10 بار فشار را در محل خروجی مخزن تحویل می دهد که برای تجهیزات دندانپزشکی خیلی زیاد است. بنابراین لازم است که این تجهیزات را طبق توصیه های تولید کنندگان به فشار بین 4/5 تا 5/5 بار متصل کنید و این کاهش فشار را می توانید با قرار دادن یک رگولاتور فشار دارای فیلتر در مسیر خروجی کمپرسور انجام دهید. عایق بندی مناسب در مطب دندانپزشکی بسیار مهم است.

منبع آب: یونیت های دندانپزشکی برای عملکردهای شستشو ، تمیز کردن و خنک کنندگی باید به یک منبع آب متصل شوند. آب در یونیت های دندانپزشکی می تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی شود مانند رسوبات آهک ، ماسه ، لجن ، زنگ زدگی یا کلر .همچنین  بیوفیلمهای باکتریایی می توانند به سرعت در سطح داخلی لوله ها و ظروف مورد استفاده ظاهر شوند. برای جلوگیری از چنین مشکلاتی ، داشتن یک دستگاه قطع کن تمیز و کارآمد در مطب که به راحتی قابل دسترسی باشد بسیار مهم است. از شیرهای قدیمی که در پشت مبلمان قرار دارند ، خودداری کنید. در حالت ایده آل ، شما باید شیری داشته باشید که به راحتی در دسترس باشد تا بتوانید هر شب آب را ببندید. برای کنترل میزان رسوب در تجهیزات، کارتریج های سیلیکوفسفات وجود دارد که رسوبات را محدود کرده و تقریباً شش ماه عمر می کنند.

منبع تغذیه: برخی از اجزای یک یونیت دندانپزشکی و همچنین ابزارهای مورد استفاده در طول درمان به منبع تغذیه نیاز دارند. به عنوان مثال میکرو موتورها یا برخی صندلی های دندانپزشکی ، برای کار نیاز به اتصال به برق دارند.

ارگونومی: چگونگی حرکت اجزای یونیت (مانند صندلی یا نگهدارنده ابزار) مهم است. مطالعات نشان می دهد که کار با سینی ابزاری که روی بازوی مفصل دار، در بالای قفسه سینه بیمار قرار گرفته است بهترین روش برای داشتن یک موقعیت متعادل و مناسب است که می توانید تمام سطوح دندان را ببینید. صندلی دندانپزشک یا دستیار او نیز باید پایینتر از صندلی بیمار باشد. در این حالت ، ستون فقرات دندانپزشک انحنای طبیعی خود را حفظ می کند که از فشار طولانی مدت بر روی دیسک های بین مهره ای جلوگیری می شود.

در خرید یک یونیت دندانپزشکی چه چیزهایی اهمیت دارد؟

خرید یک یونیت دندانپزشکی

علاوه بر منابع مورد نیاز برای عملکرد مناسب یونیت دندانپزشکی ، سه عنصر مهم نیز باید در نظر گرفته شود:

فضای مورد نیاز: فضای  موجود برای نصب یک یونیت دندانپزشکی، تعداد قسمت ها و همچنین ساختار (فشرده یا غیر فشرده) سیستم را تعیین می کند.

کاربرد ها: مراقبت های درمانی می توانند متفاوت باشند و طیف وسیعی از تخصص های دندانپزشکی مانند اندودنتیکس ، پریودنتیکس ، ایمپلنتولوژی و غیره را شامل شوند. به عنوان مثال یونیت های خاصی برای ارتودنسی وجود دارند. مهم است که این موضوع را به خصوص در مورد ساختار نگهدارنده های ابزار در نظر داشته باشید .

قابلیت حرکت: ممکن است بخواهید یونیت دندانپزشکی شما پرتابل باشد. یونیتهای پرتابل دندانپزشکی وجود دارند که در یک چمدان با وزن حدود ده کیلوگرم جای می گیرند. آنهامی توانند به یک کمپرسور هوای یکپارچه برای عملکرد هندپیس های فشرده مجهز  باشند. این یونیت ها برای مأموریت های خاص یا کلینیک های دندانپزشکی پرتابل، ایده آل هستند.

چگونه یک یونیت دندانپزشکی را ضد عفونی کنید؟

توسط تجهیزات ضدعفونی دندانپزشکی ، ضد عفونی کردن موارد زیر باید انجام شود:

آب فرآیند: مطالعات اخیر نشان داده اند که سیستم خنک کننده دندان می تواند توسط پاتوژن های مختلف اشباع شود. رکود آب در طول شب یا تمیز کردن ناکافی سیستم های رسوب زدایی متمرکز ، رشد جلبک ها یا میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها را تقویت می کنند و سپس یک بیوفیلم تشکیل می شود. چندین روش ضدعفونی آب وجود دارد ، از جمله استفاده از انرژی اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن باکتریها و جلوگیری از رشد بیوفیلم ، یا سیستم های شستشو و ضد عفونی اتوماتیک که آب را با مواد خاصی که به طور دائم در دوزهای کم توزیع می شوند ، تصفیه می کنند.

صندلی: همه بیماران بر روی آن می نشینند و به همین دلیل می تواند در طی اقدامات درمانی روزمره با خون ، بزاق و مایعات دیگر بدن آلوده شود. اگر صندلی به طور صحیح ضد عفونی نشود ، بیماران و مراقبان می توانند در معرض انواع میکروارگانیسم ها مانند ویروس هرپس ، HIV ، هپاتیت B و C ، استافیلوکوکی ، استرپتوکوکی و غیره قرار گیرند. این میکروارگانیسم ها می توانند از طریق تماس مستقیم با خون یا مایعات بدن یا حتی در برخی موارد از طریق تماس غیرمستقیم با اشیاء آلوده منتقل شوند. صندلی دندانپزشکی همچنین می تواند در معرض انگل هایی از قبیل شپش یا حشرات تخت باشد. بنابراین ضد عفونی کردن آن با محصولات مناسب پس از هر بار استفاده بسیار مهم است.

سطوح: برای محدود کردن رشد باکتریها ، استفاده از پوششهای آنتی باکتری در سطح فلزی یونیت دندانپزشکی می تواند مؤثر باشد. تمام سطوح باید با مواد ضد عفونی کننده تمیز شوند. برخی از تولید کنندگان یونیت های دندانپزشکی را ارائه می دهند که به طور اتوماتیک وضعیت صندلی یا موقعیت ابزارها را تنظیم می کند ، بنابراین از تماس هر چه بیشتر دست ها جلوگیری می شود و خطر آلودگی را کاهش می دهد.

چه امکاناتی برای یونیت های دندانپزشکی وجود دارد؟

 ژنراتور اشعه ایکس یونیت دندانپزشکی

برخی از مدل های پیشرفته یونیت های دندانپزشکی امکانات دیگری مانند مانیتور ویدئویی یا ژنراتور اشعه ایکس را ارائه می دهند.

در حالت دوم ، سیستم های اشعه X فسفر پلیت داخل دهانی اجازه می دهند تا تصاویر در یک لحظه بدست آیند. رادیوگرافی های پانوراما یا ثبت تصاویر ارتودنسی قابل انجام است. برخی از تولید کنندگان فناوری های پیشرفته ای ارائه می دهند که با تابش دوز پایین ، تهیه تصاویر با کنتراست بالا و دقیق را تضمین می کنند.

همچنین ژنراتورهای اشعه ایکس قابل حمل نیز وجود دارند که به شما اجازه می دهند در شرایطی که ژنراتور اشعه ایکس ثابت در دسترس نباشد ،تصویر برداری اشعه ایکس داخل دهانی انجام دهید.

پزشکان زیادی برای بهینه سازی کارهای خود به دندانپزشکی دیجیتال روی می آورند. با استفاده از این فناوری ، بیماران می توانند تصاویر پانوراما ، ارتودنسی یا سه بعدی خود را خیلی سریع داشته باشند.


منبع محتوا : اختصاصی مدیرنس
نظرات کاربران

مقالات مشابه

راهنمای خرید ترمومتر
راهنمای خرید ترمومتر
۲۱۷۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
راهنمای خرید بالابر بیمار
راهنمای خرید بالابر بیمار
۱۶۰۹۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۶
راهنمای خرید ترمومتر
راهنمای خرید ترمومتر
۲۱۷۰ ۲۹ مهر ۱۳۹۷
 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.