adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

چگونه یک مانیتور علائم حیاتی خوب انتخاب کنیم؟

چگونه یک مانیتور علائم حیاتی خوب انتخاب کنیم؟
۱۶ دی ۱۳۹۹
  • ۰
  • ۲۱۷۸

مانیتور چند پارامتری یا مانیتور علائم حیاتی یک وسیله پزشکی برای نظارت بر علائم حیاتی یک بیمار است. عمدتا در بخش های مراقبت های ویژه ، بستری بیمارستان یا اورژانس استفاده می شود. به طور کلی ، مدل های ابتدایی برای نظارت بر فعالیت قلبی (ECG) ، فشار خون (NIBP) ، تنفس (RESP) ، اشباع اکسیژن (SpO2) و درجه حرارت (TEMP) استفاده می شوند.

آنها مقدار هر پارامتر را با ارائه منحنی های تکمیلی در زمان نشان می دهند. برای برخی از مدل ها می توان ماژول هایی را برای اندازه گیری پارامترهای دیگر (ETCO2 ، CO2 ، pCO2 ، IBP ، EEG ، EMG و غیره) اضافه کرد. آنها هشدارهای صوتی و تصویری دارند تا هرگونه خطرات مربوط به وضعیت پزشکی بیمار را به پرسنل پزشکی اعلام کنند. برخی مانیتورها برای مصارف دامپزشکی طراحی شده اند.

هنگام خرید مانیتور چند پارامتری چه ساختاری را باید انتخاب کرد؟

مهم است توسعه های احتمالی کاربری های مانیتورینگ بیمار در بخش های مختلف را  در نظر بگیرید . با گذشت زمان ، ممکن است کاربری ها تغییر کنند.

بنابراین می توانیم بین این دو مورد تمایز قائل شویم:

مانیتور چند پارامتر کامپکت با ماژول جمع آوری داده های یکپارچه. پارامترهای مورد اندازه گیری ثابت هستند.

مانیتورهای چند پارامتری ماژولار با ماژول های جمع آوری داده جداگانه. بنابراین ماژول های مانیتور قابل تعویض هستند. پارامترهای مورد اندازه گیری ممکن است در  هر مورد متفاوت باشند.

بسته به دامنه کاربرد ، ماژول های سبک و پرتابل برای استفاده در فضاهای خارجی مطلوب هستند.

مانیتور چند پارامتری علائم حیاتی

چگونه چندین مانیتور چند پارامتر  را با یک سرویس مدیریت کنیم؟

مانیتورها می توانند به یک استیشن مانیتورینگ مرکزی بیمار متصل شوند. در این صورت تیم های مراقبت بهداشتی می توانند کلیه پارامترهای مربوط به بیمارانی را که به یک مانیتور متصل هستند ، بررسی کنند. در صورت مشاهده هر گونه مشکل در هنگام اندازه گیری ، دستگاه آلارم می دهد.

ایستگاه های مانیتورینگ سانترال بیمار ابزارهای قدرتمند و مؤثری هستند. آنها عمدتاً از نظر تعداد بیمارانی (تخت هایی) که می توانند بطور همزمان نظارت کنند ، متمایز می شوند. برخی این امکان را دارند تا 48 یا حتی 66 بیمار را به طور همزمان تحت نظارت قرار دهند و اطلاعات آنها را در چندین صفحه نمایش با کیفیت بالا نمایش دهند. گاهی اوقات نرم افزار تجزیه و تحلیل سیگنال ، به ویژه برای آریتمی ، می تواند آلارم های کاذب را بدون به خطر انداختن ایمنی بیمار کاهش دهد.

سیستم های مانیتورینگ مرکزی بخش دامپزشکی و یا برای نظارت بر جنین وجود دارند. در سیستم های مانیتورینگ مرکزی جنین، دستگاه مرکزی پارامترهای جنین و مادر را نشان می دهد.

چه امکاناتی برای مانیتورهای چند پارامتری وجود دارد؟

علاوه بر ساختار مانیتور ، در نظر گرفتن گزینه های زیر مفید است:

انتقال بی سیم داده ها (وایرلس) : عدم وجود کابل های اتصال می تواند یک مزیت در محیط بیمارستان باشد ، خصوصاً برای مانیتورینگ سرپایی. این مزیت، خطرات ناشی از عفونت ، قطع شدن های اتفاقی اتصالات و غیره را محدود می کند. با این حال ، امنیت شبکه کامپیوتری و داده های منتقل شده می تواند مسئله ساز باشد. چنین سیستم هایی قابل هک شدن هستند که نه تنها می توانند منجر به هک شدن دستگاه بلکه منجر به هک شدن سرور کل بیمارستان شوند. در سالهای اخیر ، تعداد نرم افزار حمله سایبری "باج افزار" ، که برای باز کردن قفل رایانه های آسیب دیده درخواست باج می کنند ، افزایش یافته است. رد کردن خواسته آنها می تواند منجر به سرقت تعداد زیادی از پرونده های بیمار شود.

قابلیت تعامل داده های اندازه گیری شده: در مواردی که داده ها از چندین ماژول مانیتورینگ حاصل می شوند ، سیستم باید قادر به ادغام ، تشخیص و مدیریت همه آنها باشد.

دفیبریلاتور یکپارچه: این قابلیت برای مداخله فوری در صورت ایست قلبی بسیار مفید است. مانیتورهایی که دارای دفیبریلاتورهای یکپارچه هستند در اورژانس استفاده می شوند.

صفحه نمایش لمسی: تقریباً در استفاده از سیستم های مانیتورینگ ضروری است.

منبع تغذیه: مدل های قابل استفاده با باتری وجود دارند. آنها عمدتاً در فضاهای بیرونی (برای مثال در اورژانس پزشکی) یا به عنوان پشتیبان در صورت قطع برق مورد استفاده قرار می گیرند.

مانیتور چند پارامتری علائم حیاتی

آیا کاربردهای خاصی برای مانیتورهای چند پارامتر وجود دارد؟

دو نوع خاص وجود دارد که قابل ذکر هستند:

مانیتورهای جنین و مادر: برای اندازه گیری علائم حیاتی یک زن باردار و جنین وی طراحی شده اند. این سیستم ها فعالیت رحم و جنین از جمله ضربان قلب جنین را کنترل می کنند. همچنین امکان مانیتورینگ پیشرفته پارامترهای مادر از جمله دما ، اشباع اکسیژن ، اندازه گیری فشار خون غیر تهاجمی  و ECG را دارند. آنها در هنگام زایمان ، با صفحه نمایش رنگی و صفحه نمایش ثانویه ، اطلاعات گسترده ای را در اختیار کادر درمان قرار می دهند. برخی مانیتورها مد پس از زایمان نیز دارند.

مانیتورینگ بیهوشی: این مانیتورها با آنالایزر گاز بیهوشی سازگار هستند. علاوه بر علائم حیاتی ، اطلاعاتی را در مورد گازهای تزریق شده هنگام عمل نمایش می دهند.

آیا در هنگام نصب و استفاده از مانیتورهای چند پارامتری اقدامات احتیاطی خاصی وجود دارد؟

هنگام نصب مانیتور چند پارامتر ، ابتدا لازم است از وجود یک شبکه برقی مطابق با استانداردهای ایمنی ، اطمینان حاصل نمایید.
به عنوان مثال از نصب مانیتور در نزدیکی میدان های مغناطیسی مانند اتاق MRI خودداری کنید. همچنین لازم است تا حد امکان از خم کردن یا کشیدن کابل های ECG خودداری کنید و از عدم ریختن مایعات بر روی دستگاه در هنگام تمیز کردن اطمینان حاصل کنید.
استفاده از دستگاه نیاز به آموزش کافی دارد ، که به طور ایده آل توسط شرکت تولید کننده انجام می شود. این آموزش معمولاً در هنگام راه‌اندازی دستگاه صورت می گیرد. پرستاری که از دستگاه استفاده می کند اگر توسط پزشک آموزش دیده باشد تا حدی می تواند شکل موج ECG را آنالیز کند ، اما تجزیه و تحلیل دقیق تر باید توسط یک پزشک ذیصلاح انجام شود.


منبع محتوا : اختصاصی مدیرنس
نظرات کاربران

مقالات مشابه

مانیتور ارزان قیمت نوزاد
مانیتور ارزان قیمت نوزاد
۱۲۲۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
راهنمای خرید تله مانیتورینگ
راهنمای خرید پالس اکسیمتر خوب
 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.