adsآموزش حرفه ای تجهیزات پزشکی!

کرونا لامبدا چیست؟ آنچه باید در مورد این جهش جدید بدانید

کرونا لامبدا چیست؟ آنچه باید در مورد این جهش جدید بدانید
۳۱ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • ۲۰۷۰

نوع غیرمعمول کرونا با نام لامبدا به سرعت در آمریکای جنوبی در حال گسترش است. 

جهش های جدید به فریب سیستم ایمنی بدن کمک می کنند. محققان در تلاشند بفهمند آیا این ویروس از نوع دلتا خطرناک تراست و قابلیت انتقال بیشتری دارد؟

لامبدا در پرو

ویروس کرونای موسوم به لامبدا که در 9 ماه گذشته عمدتا تحت بررسی قرار گرفته است ، اکنون تقریباً همه عفونت های جدید در پرو را در بر می گیرد.

لامبدا (که به اشتباه کرونای لاندا نیز تلفظ می شود)  و با C.37 نیز شناخته می شود، اولین بار در آگوست 2020 در پرو شناسایی شده و در 29 کشور جهان ، که بسیاری از آنها در آمریکای لاتین هستند، گسترش یافته است. از 20 ژانویه 2021 ، 668 مورد عفونت لامبدا در ایالات متحده گزارش شده است. در پرو ، لامبدا در حال حاضرمسئول بیش از 90 درصد موارد جدید کرونا است که حدود 0.5 درصد از دسامبر بیشتر است. این کشور قبلاً بیشترین مرگ و میر جهان را به دلیل COVID-19 متحمل شده است. این بیماری حدود 0.54 درصد از مردم این کشور را کشته است.

اسکار اوگارته ، وزیر بهداشت پرو در یک کنفرانس خبری گفت: احتمالاً سویه لامبدا باعث افزایش تعداد عفونت ها در موج دوم بین پایان ماه مارس و آوریل شده است. در کشور همسایه، شیلی ، که واکسن اولیه،  CoronaVac چینی است ، لامبدا 31 درصد از موارد متوالی را در 60 روز گذشته تشکیل می دهد. با وجود اینکه 58.6 درصد از جمعیت شیلی کاملاً واکسینه شده اند و 10 درصد دیگر یک دوز واکسن را دریافت کرده اند ، تعداد بالای موارد ابتلا مشاهده می شود. شاید اثر بخشی ضعیف واکسن تا حدودی مقصر باشد. مطالعه ای در دانشگاه شیلی نشان داده است که یک دوز واکسن CoronaVac تنها 3 درصد موثر است ، اما پس از هر دو دوز واکسن، این اثربخشی به 56.5 درصد افزایش می یابد.

وی می افزاید: "اینکه چرا شیلی دارای چنین میزان بالایی از عفونت است ، گیج کننده است و احتمالاً به دلایل متعددی رخ می دهد. پابلو تسوکایاما ، میکروبیولوژیست دانشگاهی در لیما ، پرو می گوید به دلیل پوشش بالای واکسیناسیون ، محدودیت ها خیلی زود برطرف شد و این می تواند منجر به افزایش موارد ابتلا شود. تسوکایاما اولین کسی بود که نوع لامبدا را بین ژانویه و مارس 2021 پس از روتین توالی نمونه ها مشاهده کرد. "اما این احتمال نیز وجود دارد که انواع اصلی در گردش ، گاما و لامبدا، برخی ویژگی های فرار ایمنی را داشته باشند که منجر به کاهش محافظت در برابر واکسن ها می شود.  

این احتمال که لامبدا بتواند از سیستم ایمنی بدن فرار کند ، باعث شد سازمان بهداشت جهانی در 14 ژوئن آن را به عنوان VOI معرفی کند.  Who زمانی ویروس را به عنوان VOI طبقه بندی می کند که تغییرات ژنتیکی در ویروس آنقدر چشمگیر هستند که ممکن است قابلیت انتقال ، شدت بیماری ، فرار ایمنی ، تشخیص یا درمان آن را تحت تأثیر قرار دهند و به سرعت در یک جامعه گسترش یابند.

در حالی که آمریکای لاتین تنها هشت درصد از جمعیت جهان را دارد ، بیش از 20 درصد موارد جهانی کرونا ویروس و 32 درصد از مرگ و میر ناشی از COVID-19 در سراسر جهان را تشکیل می دهد. اگرچه این منطقه هنوز بیش از نیمی از مرگ و میرهای ثبت شده در سطح جهان را گزارش می کند ، اما هنور از هر 10 فرد آمریکایی لاتین تنها یک نفر به طور کامل واکسینه شده است. در کشورهایی مانند هندوراس و گواتمالا ، این تعداد کمتر از 1 درصد است. 
 
آلفونسو رودریگز-مورالس ، اپیدمیولوژیست و نایب رئیس انجمن بیماریهای واگیر کلمبیا می گوید: "من فکر می کنم ما در چند هفته آینده وضعیت بحرانی دیگری را در آمریکای لاتین خواهیم داشت." این به این دلیل است که برخی از کشورها در برنامه های واکسیناسیون هنوز بیش از 5 تا 10 درصد از جمعیت را به طور کامل واکسینه نکرده اند "و این بسیار مهم است."

چرا تشخیص انواع مختلف کرونا سخت است؟

نوع لامبدا برای ماه های زیادی ناشناخته ماند زیرا اغلب با گاما اشتباه گرفته می شد- این سویه اولین بار در برزیل شناسایی و همچنین به عنوان P.1 شناخته شد.

به دلیل محدودیت منابع ، موسسه ملی بهداشت پرو از روشی سریع و مقرون به صرفه بر اساس تغییرات ژن ORF1ab ویروس استفاده می کند. این روش نمی تواند انواع بتا و گاما را از لامبدا تشخیص دهد. برای تفکیک سویه لامبدا از سایر انواع نیاز به تعیین توالی ژنتیکی است که یک فرایند پرهزینه و وقت گیر است.

تسوکایاما می گوید " ما ظرفیت بسیار کمی در منطقه برای انجام نظارت ژنومی داریم ، بنابراین برآورد شیوع کامل لامبدا دشوار است. پیش بینی اینکه چرا یک گونه غالب می شود آسان نیست. بنابراین ، مهم این است که ظرفیت توالی را در همه مکانها بررسی کنیم ، نه فقط در ایالات متحده و اروپا ".

در لامبدا چه چیزی تغییر کرده است؟

نوع لامبدا به دلیل نحوه تغییر پروتئین اسپایک آن در مقایسه با سایر انواع بسیار غیر معمول است. این شامل جهش در 14 موقعیت است از جمله طیف وسیعی از هفت آمینو اسید که از ناحیه ای از پروتئین اسپایک به نام دامنه انتهایی N یا NTD حذف شده است. فراتر از این موارد ، لامبدا جهش هایی نیز در ORF1abgene دارد که در انواع نگران کننده دیگر مانند آلفا ، بتا و گاما وجود دارد.

جهش در قسمت های مختلف لامبدا

ژن ORF1ab پروتئین بزرگی را کد می کند که قسمتهایی از آن به ویروس کرونا در تکثیر و سرکوب پاسخ ایمنی انسان کمک می کند. به دلیل اهمیت این موضوع ، دانشمندان در حال توسعه درمان های ضد ویروسی برای هدف قرار دادن پروتئین های ORF1ab هستند.

هفت آمینو اسید حذف شده از NTD متعلق به یک سوپر سایت NTD است که در آن اسپایک توسط بسیاری از آنتی بادی های قوی بدن مورد حمله قرار می گیرد. انواع مختلفی از جمله آلفا ، بتا و گاما نیز دارای جهش هایی در این ناحیه هستند که نشان می دهد این منطقه برای تکامل ویروس مهم است. شی می لوک ، دانشمند بیماریهای عفونی در دانشگاه ملی سنگاپور ، توضیح می دهد: "NTD برای انجام وظایف مهم ویروس ضروری نیست و بنابراین ، برای ویروس آسان است که جهش پیدا کند و همچنان زنده بماند  از پاسخ آنتی بادی موجود فرار کند."

آنتی بادی های ضد NTD که به طور طبیعی در بدن ساخته می شوند ممکن است مانع از ورود ویروس های بعدی به سلول شوند ، حتی پس از اتصال آن با گیرنده ACE2 در سطح سلول ، به همین دلیل است که توسعه دهندگان واکسن روی آن تمرکز کرده اند.

از جمله جهش های دیگر لامبدا ، یک جهش منحصر به فرد در موقعیت 452 است که در سایر انواع با انتقال بالا نیز جهش یافته است: دلتا ، دلتا پلاس ، اپسیلون و کاپا. در حالی که جهش L452Q لامبدا قبلاً در گونه ای مشاهده نشده است ، دانشمندان پیش بینی می کنند که جهش در موقعیت 452 توانایی SARS-CoV-2 را برای آلوده کردن سلول افزایش می دهد.

موقعیت 452 در قسمتی از پروتئین اسپایک است که مستقیماً با پروتئین گیرنده ACE2 موجود در ریه و سایر سلول های انسانی در تعامل است و این تعامل به آن اجازه می دهد وارد بدن شود. موقعیت 452 توسط بسیاری از آنتی بادی های خنثی کننده شناخته می شود. مایکل دیاموند ، ایمونولوژیست در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن می گوید ، جهش در این قسمت می تواند منجر به کاهش اتصال و در نتیجه محافظت کمتر توسط برخی واکسن ها در افراد خاص شود.

اوگنی سوکورنکو ، میکروبیولوژیست در دانشگاه واشنگتن نشان داده است که یک جهش در این موقعیت می تواند باعث گسترش سریع انواع مختلف COVID-19 شود. جهش مشابهی - L452R - در نوع اپسیلون باعث عفونت پذیری بالا می شود ، ظرفیت رشد ویروس را افزایش می دهد و فعالیت خنثی کننده بسیاری از آنتی بادی ها را کاهش می دهد.

در مطالعه ای که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است ، ناتانیل لاندو ، میکروبیولوژیست دانشکده پزشکی گروسمن NYU ، نشان داده است که فقط به دلیل L452Q ، ویروس شبه لامبدا ساخته شده در آزمایشگاه دو برابر ویروس اولیه SARS-CoV-2 عفونی بوده است. جهش های دیگر یافت شده در لامبدا تأثیر قابل توجهی بر عفونت نداشتند. مطالعه دیگری که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است نیز تأیید می کند که لامبدا احتمالاً بیشتر از گاما و آلفا عفونی است.

علائم کرونای لامبدا چیست؟

دکتر شافنر می گوید : تصور می شود که علائم آن مشابه سایر گونه های جدید کرونا ویروس باشد. طبق اعلام CDC ، این موارد عبارتند از:

  • تب یا لرز
  • سرفه 
  • تنگی نفس یا مشکل در تنفس
  • خستگی
  • درد بدن یا عضلات 
  • سردرد
  • از دست دادن جدید حس بویایی یا چشایی 
  • گلو درد
  • گرفتگی یا آبریزش بینی
  • تهوع یا استفراغ
  • اسهال

تفاوت نوع لامبدا با نوع دلتا چیست؟

دکتر آبیجیت دوگال ، پزشک بخش ICU و مدیر تحقیقات مراقبت های ویژه پزشکی در کلینیک کلیولند ، می گوید که نوع لامبدا نشانه ای برای ایجاد نگرانی در مورد تبدیل آن به نوع اصلی COVID-19 در ایالات متحده ، مانند دلتا ندارد.

از زمانی که نوع لامبدا برای اولین بار در پرو شناسایی شد ، با همان سرعت نوع دلتا در سراسر جهان گسترش نیافته است. با این حال در آمریکای جنوبی گسترده شده است ، اما این امر می تواند به دلیل "اثر بنیانگذار" باشد.
اثر بنیانگذار بدین معناست که این نوع برای اولین بار در یک منطقه پرجمعیت و دارای محدودیت جغرافیایی اتفاق افتاد و به مرور زمان به نوع غالب تبدیل شد.

در مورد تاثیر گذاری واکسن ها بر لامبدا چه می دانیم؟

مطالعات بسیار کمی در مورد لامبدا انجام شده است ، اما نتایج اولیه نشان می دهد که واکسن های فعلی هنوز موثرهستند اما شاید این اثرگذاری کمتر از اثر بر روی ویروس اولیه باشند.

"ما معتقدیم که حداقل واکسن های ام آر ان ای، مدرنا و فایزر ، در برابر لامبدا به خوبی محافظت می کنند ، همانطور که در برابر ویروس دلتا محافظت می کنند. با وجود اینکه برخی از آنتی بادی های دیگر در برابر جهش های مختلف اثر نمی کنند ، اما باز هم برای مبارزه با ویروس و خلاص شدن از شر آن کافی هستند. "
یک مطالعه دیگر ، که آن هم هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است ، نشان می دهد که لامبدا می تواند از آنتی بادی های خنثی کننده تولید شده توسط WHO و واکسن CoronaVac ساخت چین فرار کند. اگرچه نویسنده اصلی مقاله، ریچارد سوتو ریفو، ویروس شناس پموسسه علوم پزشکی سانتیاگوی شیلی تصریح می کند ، "ما هنوز شواهدی نداریم که نشان دهند لامبدا قابل انتقال بیشتری دارد ، شواهدی نداریم که بگویند لامبدا باعث شکست واکسن است ، شواهدی نداریم که نشان دهند لامبدا مسئول بیماریهای شدیدتر یا آیا مسئول مرگ است. "
دو دوز CoronaVac ، واکسن ویروس غیر فعال که در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین واکسن موجود است ، نسبت به واکسن های mRNA کمتر موثر است ، اما هنوز در حافظت از بیماریهای شدید و مرگ خوب عمل می کند.

چطور از خود در برابر کرونای لامبدا محافظت کنیم؟

هربرت ویرجین ، ایمونولوژیست می گوید: علیرغم برخی شک و تردیدها در مورد اثر CoronaVac در برابر انواع جدید ، هر کس باید با هر واکسن مجاز در منطقه خود واکسینه شود. ویرجین می افزاید: "اگر واکسن نزنید ... ویروس تکامل می یابد."

اگرچه نگرانی در مورد شیوع نوع جدیدی مانند لامبدا در کشوری دور دست ممکن است اغراق به نظر برسد، اما مهم است که هوشیار بمانید و اقدامات احتیاطی را دنبال کنید. لامبدا ترسناکتر از ویروس دلتا نیست. نکته اصلی این است که هر دو آنها ویروس های با قابلیت انتقال بالایی هستند. اما اگر واکسن را دریافت کنید ، به احتمال زیاد از شما محافظت می شود و میزان عفونت با این ویروس ها در مناطقی که افراد واکسن دریافت می کنند کاهش می یابد.

همچنین همانند سایر انواع کرونا ، تشخیص سریع و قرنطینه فرد جهت قطع زنجیره انتقال و جلوگیری از انتقال آلودگی بسیار مهم است. بنابراین در صورت بروز هرگونه علائم باید نسبت به دریافت رسیدگی پزشکی و  قرنطینه بیمار اقدام کرد. 

جهت تشخیص سریع ویروس کرونا همچنین می توانید از تست های رپید که به این منظور تهیه شده اند استفاده نمایید. 

شماره تماس جهت خرید رپید تست کرونا به صورت تک و عمده : 02833830 داخلی 204

شماره واتساپ: 09044756698


منبع محتوا : nationalgeographic
نظرات کاربران

مقالات مشابه

تقابل کرونا و بیماری ایدز
تقابل کرونا و بیماری ایدز
۱۰۴۷ ۰۲ مهر ۱۳۹۹
قیمت واکسن کرونا شرکت مدرنا
قیمت واکسن کرونا شرکت مدرنا
۱۳۵۸ ۲۳ شهریور ۱۳۹۹
 دوره های آموزشی کاربردی بازرگانی تجهیزات پزشکی

جدیدترین محصولات

همه محصولات تجهیزات پزشکی

شرکت های تجهیزات پزشکی

همه شرکت های تجهیزات پزشکی

آخرین ویدیو ها

همه ویدیو های تجهیزات پزشکی
شرکت مدیرنس ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی
آموزش بازرگانی تجهیزات پزشکی ۰۲۸-۳۳۸۳۰۰۰۰ داخلی ۲۰۴
متشکریم، نظر شما ثبت گردید.پس از تایید مدیر سایت در وبسایت نمایش داده می شود.